STCC-säsongen del 2 – historisk seger och tyngd
Efter den inledande delen av säsongen tog STCC-serien klivet in i den klassiska delen av säsongen där Västkustloppet i Falkenberg och Kanonloppet på Gelleråsen stod på kalendern. Två deltävlingar med helt olika karaktär och mitt i allt en viktig diskussion när straffvikterna gjorde entré i STCC 2015. Larsson i storform och Prinsens första seger på historiskt VästkustloppDet var inget snack om att det var hemmaföraren Fredrik Larsson som var i fokus när STCC kom till Falkenberg och Västkustloppet i början av juli. Tillsammans med Fredrik Ekblom drog han upp ett ursinnes tempo redan under kvalificeringen där Ekblom tog Q1-segern och 25 poäng och Larsson Q2 med pole-position i det första racet. Mästerskapsledaren Thed Björk var för första gången under säsongen i ett pressat läge och Björk kvalade in som fyra bakom Larsson, Ekblom och Richard Göransson till det första racet.Redan från start i heat ett drog Fredrik Larsson iväg i täten med två Volvo bilar precis i ryggen. Racet blev en kontrollerad historia och bakom topptrion så kryssade Richard Göransson hem en enkel fjärdeplats med Erik Johansson i sin Kia strax bakom. För Fredrik Larsson var segern oerhört viktig och Lhan självförtroende var på topp efter triumfen inför hemmapubliken.Race 2 blev av betydligt mer dramatiskt. Carl-Philip Bernadotte fick en bra start ifrån pole-position och tog med sig Daniel Haglöf på en andraplats på det första varvet. Tyvärr för toppföraren Fredrik Ekblom fick racet ett abrupt slut redan 100 meter då han kolliderade med Erik Jonsson och ett betongräcke. Bakom Bernadotte och Haglöf i täten blev det en ordentlig fight där Mattias Andersson, Thed Björk och Erik Johansson alla tog sig förbi Emma Kimiläinen efter en öppnande manöver av Dacia-föraren Andersson. Efter fighterna lugnade racet ner sig en smula och med drygt femton varv kvar var Bernadotte i ensam ledning med Björk, Göransson och Larsson på jakt där bakom. Med tio varv kvar av racet var kvartetten samlad och nu började Fredrik Larssons horn växa under hjälmen. Björks press på Bernadotte var stenhård och Richard Göransson var i slagläge i ryggen på Björk. Göranssons attack på Björk blev dock misslyckad och istället tog sig Larsson upp på en tredjeplats bakom mästerskapsledaren Björk. Larsson var nu direkt stekhet och ner till första kurvan så kom dykningen på insidan av Björk. Bilarna slog ihop in i svängen och Björks framvagn kollapsade vilket resulterade i att Larsson tog sig upp på en andraplats bakom Bernadotte.Larsson var nu duktigt varm i kläderna och klämde sig även förbi Carl-Philip Bernadotte i en robust manöver. Larssons omkörningar gillades dock inte av tävlingsledningen och när han korsade mållinjen som första bil tilldömdes han ett tidsstraff och ramlade ner i resultatlistan. Istället gick segern till en både överraskad och överlycklig Carl-Philip Bernadotte som knappt kunde finna ord efter sin första STCC-seger i karriären. Som sällskap på pallen så fick Carl-Philip Richard Göransson och Mattias Andersson. Prins Carl-Philip på prispallen efter sin första STCC-seger i karriären.Viktdiskussion och Björk-dominans på GelleråsenInför deltävlingen på Karlskoga valde STCC och TCTA tillsammans med teamen att inför placerings- och mästerskapsvikter för STCC. Detta var en satsning i ett led att utveckla mästerskapet och att skapa mer spänning runt racen. Nyheten blev en stor snackis i media och bland förarna och det var både bu och bä, men framförallt en stor nyfikenhet på vikterna som gällde när mästerskapet kom till Karlskoga för den femte deltävlingen.Vikterna till trots så var mästerskapets tyngsta förare i topp under samtliga pass under helgen och det var hemmaförarna som trivdes bäst på Karlskoga Motorstadion. Mästerskapsledaren Thed Björk var dessutom i en klass för sig och formligen utklassade övriga fältet under både test- och kvalpassen. Segern i det första racet, som gav regerande mästaren ytterligare 25 poäng, tog han av bara farten. I det första racet var Fredrik Larssons fina uppkörning från åttonde till fjärdeplats det enda riktigt märkbara. Men uppkörning till trots så började guldchansen försvinna i horisonten.I det andra racet blev det dock betydligt mer intriger och från start så var Mattias Andersson den som tog för sig mest och tog täten., Bakom var det rookiefight där Kevin Aabol och Erik Johansson kämpade vilt på banan. Utgången blev dock olycklig för Team Kia. Aabol och Johansson kolliderade nämligen efter några varv och tappade tätkänningen. Fokus hamnade nu på Fredrik Ekblom som tog bil efter bil i jakten på Mattias Andersson. För Thed Björk var racet inte optimalt då han blev inblandad i en incident med Fredrik Larsson på det första varvet men tog sig upp ur sandlådan och kunde starta sin jakt på övriga fältet. Samtidigt som Björk jagade livet ur övriga så hade Fredrik Ekblom redan satt tänderna i Mattias Andersson och Ekblom övertog ledningen efter en sen inbromsning efter långa rakan. Andersson följde sedan med lugnt i ryggen och Ekblom och Andersson var etta och tvåa även över mållinjen. Under tiden tog sig Björk sig förbi bil efter bil och alla utom Örebro-kollegan Richard Göransson passerades med enkelhet. Göransson däremot var taggad ända ut till hörntänderna och fighten dessa två emellan var den stora behållningen under slutdelen på racet. Göranssons envishet belönades dessutom med en tredjeplats och ytterligare en pallplats för Team Tidö som innan haft en miserabel inledning på säsongen. Efter deltävlingen i Karlskoga var det klart att mästerskapet skulle handla om tre förare inför avslutningen där Thed Björk och Fredrik Ekblom var huvudfavoriterna till titeln och Fredrik Larsson en ordentlig outsider inför avslutningen på Solvalla och Ring Knutstorp.