Jakten mot STCC-titeln — Del 2

Inför Ring Knutstorp, med Göransson ur leken efter smällen på Jyllandsringen, samtidigt som Ekblom och Rydell inte hade motsvarat förväntningarna i säsongspremiören var strålkastarljuset hastigt och lustigt riktat mot Johan Stureson och Mattias Andersson. Stureson tog en övertygande seger i det andra heatet på Jyllandsringen och tillsammans med Anderssons fina placeringar innebar det att de två överraskande toppade teammästerskapet. Skulle "de små" fortsätta att utmana de stora teamen på Ring Knutstorp, det var frågan många ställde sig. För Team Biogas.se var Ring Knutstorp ett ödesrace. Ett lika stort fiasko som på Jyllandsringen och säsongen skulle kunna vara över redan innan den kommit igång på allvar – ska man hänga med i toppen är det poäng varje helg som gäller.Rickard Rydell och Chevrolet Motorsport Sweden gjorde två starka insatser på Jyllandsringen men förväntningarna på kombinationen av team och förare var så skyhöga att det andades ett visst antiklimax över prestationerna så långt. Det som fattades på Jyllandsringen var fart nog i bilen att kunna attackera framåt – Rydell såg helt enkelt tandlös ut på Jyllandsringen och det var inte riktigt den bild av Sveriges mest meriterade standardbilsförare som publiken hade med sig i bakhuvudet från Rydells år i BTCC.Redan på tidsträningarna kom svaret – Team Biogas.se var tillbaka, och det med besked. Fredrik Ekblom toppade fredagspasset och Patrik Olsson var nia.   I det första kvalpasset slutade Ekblom och Olsson tvåa och trea, en fullständig scenomvändning jämfört med debaclet på Jyllandsringen två veckor tidigare – teamets ingenjörer hade fått ordning på motorerna och det stod klart att med en sådan framfart skulle Team Biogas.se bli svårstoppade. Rydell försökte. Han var snabbast i Q1 men fick ge sig mot Ekblom i Q2 efter en fantastisk kvalduell som såg Ekblom ta pole med 15 hundradelars marginal.Heat 1 blev en enkel affär för Ekblom. Från pole tog han starten och ledde in i mål. Tommy Rustad tog vara på sin startposition, trea innanför Rydell, och bufflade sig in på en andraplats. Rydell slutade trea och tog därmed sin första pallplats.Rydell misslyckades med att utnyttja sin fördel av bättre startposition i det andra heatet. Efter några varv stötte han samman med Tomas Engström och tvingades bryta några varv senare. Rydell sammanfattade helgen:–En helg med blandade känslor. Det är naturligtvis roligt att få kliva upp på pallen för första gången tillsammans med Chevrolet Motorsport Sweden, men samtidigt borde vi ha tagit fler poäng här efter att ha kvalat in på andra plats.Ekblom följde upp sin seger med en sjätteplats i det andra heatet och när poängen var sammanräknad efter helgen låg han sexa i tabellen, bara tre poäng efter Rydell. I toppen – Johan Stureson med 57! Både Stureson och Andersson fortsatte att visa stark form. Mattias Andersson tog sin tredje STCC-seger i karriären i det andra heatet och klättrade upp till en tredjeplats i tabellen. Tillsammans toppade MA:GP/IPS teammästerskapet.Slutsats: De små teamen var att räkna med. Team Biogas.se var tillbaka i toppen. Rydell skulle nog inte få det lätt framöver, det var den gängse uppfattningen i depån.

Resultat och ställning efter Ring Knutstorp I
Startposition Heat 1/Heat 2 Heat 1 Heat 2 Poäng Totalt Plac.
Rydell 2/6 3 DNF 15+0=15 37 5
Ekblom 1/8 1 6 25+8=33 34 6
Föregående
Föregående

Driftproblem

Nästa
Nästa

Kvalet — en avgörande faktor