Kvalet — en avgörande faktor

Kvalet är viktigt i all motorsport eftersom det avgör startpositionen, och startpositionen är kanske den mest avgörande faktorn när det gäller slutresultatet. I årets STCC startade heatsegraren i heat 1 från pole position i åtta av årets nio heat. Enda undantaget utgjordes av Jason Watt som vann det första heatet för säsongen på Jyllandsringen efter att ha startat som fyra. Rickard Rydell och Fredrik Ekblom tog alla sina segrar, tre vardera, från pole position. Sammanlagt, med det andra heatet inkluderat, där startordningen är omvänd, togs 13 av 18 heatsegrar från pole position. 2010 togs 11 av 18 heatsegrar från pole.Var det bättre, eller sämre – vad man nu lägger in i en värdering av startposition kontra resultat – förra säsongen? Svaret är att det genomsnittliga startpositionen för segraren i ett STCC-heat var exakt densamma, det vill säga 1,83. Det som däremot har förändrats jämfört med 2010 är att det blev betydligt svårare att ta pole. Den genomsnittliga marginalen till tvåan i superpole var under 2011 0,131 sekunder. Under 2010 var marginalen 0,142 sekunder. En genomsnittlig skillnad på en hundradels sekund lite drygt låter inte mycket, men då ska man ha i åtanke att årets andra kval på Jyllandsringen skedde på en upptorkande bana och det bidrog till att dra ned snittet ordentligt. Marginalen till tvåan var vid den tävlingen nästan en halvsekund.Vid hela fem tillfällen under 2011 var marginalen mellan pole och tvåan mindre än en tiondels sekund, att jämföra med endast två tillfällen 2010.Allra hårdast var det på Ring Knutstorp senast där det endast skiljde 0,009 sekunder till Rickard Rydells fördel gentemot Fredrik Ekblom, en marginal som i slutänden skulle visa sig vara värd sju poäng i mästerskapstabellen i och med att Rydell tog hem segern före Ekblom.Med andra ord, kvalet är avgörande för slutresultatet, den saken är klar. Kanske heller ingen nyhet för den som är insatt, men utvecklingen mot allt jämnare tider har gjort kvalen mer underhållande än någonsin. Den minimala skillnaden i prestanda mellan bilarna har gjort att allt högre krav har ställts på förarna att plocka ur den allra sista hundradelen vid exakt rätt ögonblick ute på banan – och det är en konst att se till att greppet i däcken utnyttjas maximalt under just det varv man tänker sätta sitt snabba varv – en liten miss, en tappad tiondel, räcker för att förstöra hela helgen. Rickard Rydell och Fredrik Ekblom gjorde jobbet bäst i kvalen och det avspeglar sig också i slutresultatet.
Föregående
Föregående

Jakten mot STCC-titeln — Del 2

Nästa
Nästa

Jakten på STCC-titeln — Del 1