Jakten på STCC-titeln — Del 1

STCC 2011 är till ända. En av de bästa säsongerna i mästerskapets historia, med fler stjärnförare i startfältet än någonsin . Här följer en serie artiklar som kommer att återge kampen om STCC-titeln, med fokus på Rickard Rydell och Fredrik Ekblom, ända fram till den fascinerande finalen på Mantorp Park – varsågoda! Jyllandsringen 22-23 aprilDet var något som inte stod helt rätt till när Team Biogas.se anlände till danska Jyllandsringen. Försäsongstestet på Ring Knutstorp hade inte avlöpt som det skulle. Elfel för Olsson och en kollision för Ekblom med Göransson gjorde att teamet aldrig fick kvitto på var de egentligen stod någonstans i konkurrensen med de övriga. Väl på Jyllandsringen fick teamet svaret – farten fanns helt enkelt inte i bilarna och ingenjörerna kliade sig i huvudet. Fredrik Ekblom och Patrik Olsson misslyckades med att ta sig vidare till Q2. Och så mycket bättre blev det inte när det väl var dags att köra heat. Team Biogas.se fick nöja sig med att åka hem med varsin ynka poäng för Olsson respektive Ekblom. Knappast den start på säsongen som man hade önskat och förväntat. Teamchefen Tommy Kristoffersson var självkritisk efteråt.– Självklart hade vi hoppats på något bättre, men den här gången hade vi inte mer att åka med och jag lider verkligen med Fredrik och Patrik. Vi gav dem varken chansen eller rätt förutsättningar att lyckas och det är egentligen mot allt som det här teamet egentligen står för, sa han.Förväntningarna på Rickard Rydell inför säsongen var höga, kanske för höga, skulle det visa sig. Visserligen kvalade Rydell in bra med sin Chevrolet Cruze men i racen hade han inte fart nog att attackera. Rydell blev fyra i det första heatet och femma i det andra.– Jag skulle ljuga om jag sade att jag var helt nöjd med en fjärde- och en femteplats efter att ha varit snabbast i den första delen av kvalet, men vi visste redan på förhand att Jyllandsringen är den bana som kanske passar vår bil allra sämst på kalendern och mot bakgrund av det fick vi ändå helt OK utdelning här, kommenterade Rydell tävlingen.En som däremot infriade alla förväntningar var regerande mästaren Richard Göransson. Från andra startruta avancerade han snabbt upp till ledningen i det första heatet, en ledning som han drygade ut varv för varv. För publiken såg säsongen redan avgjord ut, så överlägsen var han – tills det som inte fick hända inträffade. Med ett varv kvar att köra gick något sönder i Göranssons BMW, han for av i första kurvan, det sämsta stället som han kunde ha valt att åka av på, och skrotade sin bil. Vad värre var, ryggskadan han ådrog sig skulle hålla honom borta från tävlingsbanan fram till STCC City Race i Göteborg.Klar fördel till Rydell i kampen om mästerskapet, även om han i det här läget långt ifrån såg ut som en given vinnare. Ekblom, och Team Biogas.se, däremot, såg ut som en orienterare som har tappat kompassen, långt ute i skogen. Ett misslyckande till i nästa tävling på Ring Knutstorp var otänkbart. Det var en tanke som ingen i teamet ens tordes att tänka på med tanke på de uttalanden som hade gjorts inför säsongsstarten av Volkswagens och EON:s respektive ledningar – det är bara seger som räknas.
 Ställningen Rydell/Ekblom efter Jyllandsringen
Startposition  Heat 1/Heat 2 Heat 1 Heat 2 Poäng
Rydell 5/5 4 5 12+10=22
Ekblom 14/11 11 10 0+1=1
Föregående
Föregående

Kvalet — en avgörande faktor

Nästa
Nästa

Protester och överklaganden — så funkar det!