Djupdykning i all statistik om STCC 2024
Den första elektriska STCC-säsongen fortsatte mästerskapets tradition om en kontroversiell nagelbitare hela vägen till Grande Finale på Mantorp Park. Men hur gick resan egentligen till? Följ med oss i en djupdykning i statistiken kring STCC-säsongen 2024.
Totalt kördes tio tävlingsheat från juni till september på banorna runt om i Sverige med fyra olika segrare och totalt nio förare som tog steget upp på prispodiet under säsongen.
Fem olika förare ledde mästerskapet under säsongen fram till finalen som slutade kontroversiellt.
Brink Motorsport-föraren Jimmy Eriksson inledde säsongen starkast och ledde mästerskapet efter Göteborgspremiären.
I Ljungbyhed tog meste STCC-mästaren Robert Dahlgren över ledningen, men efter att ha legat i stort sett lika med Tobias Brink var det Brink Motorsport-föraren som sedan tog över ledningen på Ring Knutstorp fram till finalen på Mantorp Park.
Mikael Karlsson var ett tag nere på fjärde plats i mästerskapet, men vände sedan trenden på Ring Knutstorp och jobbade sig ikapp nära mästerskapsledning inför finalen till vad som sedan blev hans första STCC-titel någonsin.
En annan förare som klättrade starkt under säsongen var Exion Racings Alexander Graff som lämnade premiären i Göteborg med två ynka poäng. Sedan klättrade han från elfte plats till en solid fjärdeplats i förarmästerskapet vid säsongens slut.
Tittar vi på snittplaceringen i tävlingarna under årets säsong så berättar den en något annorlunda historia då vicemästaren Jimmy Eriksson har bästa snittet med 2.5 jämfört med mästare Mikael Karlssons 2.9.
Men i detta bör man ha med sig att snittet exkluderar brutna tävlingar, något Jimmy Eriksson har betydligt fler av - mer om det senare.
Tobias Brink, som tappade ner till SM-bronset efter finalen, ligger trea även i snittplaceringen, dock med 2022-mästaren Robert Dahlgren betydligt mycket närmare än i poängställningen. Tesla-föraren tog sig i snitt i mål på placering 3.8 medan CUPRA-föraren hade 4.1 i snitt.
Även antalet segrar berättar en annorlunda historia än slutställningen i poängen. Jimmy Eriksson var den enda föraren att ta fyra segrar i år medan mästaren Mikael Karlsson “bara” lyckades ta hälften så många.
Men som bevisat så många gånger tidigare i STCC:s historia är det jämnheten som är nyckeln till att bli en STCC-mästare och där var det ingen som kunde slå Mikael Karlsson på fingrarna i år.
Robert Dahlgren var den enda icke-Brink Motorsport-föraren som lyckades ta en seger i år medan Tesla-teamet la beslag på nio av tio segrar efter sin dominanta säsong.
Antalet pallplatser visar tydligare hur Mikael Karlssons jämnhet var en nyckeldel till hans STCC-titel där han var ensam om att stå på pallen i hela åtta av årets tio tävlingsheat.
Jimmy Eriksson var inte långt bakom på sju pallplatser medan Tobias Brink, som ledde fram till finalen, "bara” stod på pallen fem gånger.
Det är betydligt mycket jämnare i antalet snabbaste varv under säsongen där både Mikael Karlsson och Jimmy Eriksson säkrade tre vardera.
Brink Motorsport visar dock fortsatt stark dominans med åtta av tio möjliga snabbaste varv där bara CUPRA Sweden - PWR-föraren Robert Dahlgren lyckades bryta sig in med två snabbaste varv under premiären i Göteborg.
När vi går över till kvalstatistiken är det intressant nog Tobias Brink som dominerar med fyra av tio tillgängliga pole positions under årets säsong, något han dock inte lyckades översätta till tävlingsresultat.
Jimmy Eriksson och Mikael Karlsson har tre och två vardera medan Exion Racings Ola Nilsson, som endast körde premiären, är ensam icke-Brink Motorsport-förare med en pole.
Värt att notera är att detta är första säsongen sedan kvalkungen Robert Dahlgren började tävla i STCC för 20 år sedan som han inte lyckades ta en pole position under en STCC-säsong. Norrlänningen är den förare som har överlägset flest pole positions av alla i STCC med 52 stycken jämfört med tvåan Fredrik Ekbloms 30 pole positions.
Tittar vi vidare på kvalsnittet ser vi ytterligare bevis på att Tobias Brink var årets kvalkung med den imponerande snittpositionen 2.5 på startuppställningen.
Jimmy Eriksson är närmast bakom, nästan en hel plats sämre i snitt, medan Robert Dahlgren hittas först på position fyra med ett snitt på 5.3.
Kvalet är en mycket viktig del i mästerskapet inte bara vad gäller startposition, även då det ger poäng till mästerskapet.
Och här är Tobias Brink igen överlägsen och hade varit mästare om STCC avgjorts endast på kvalpoäng.
STCC-mästaren Mikael Karlsson tog totalt 26 kvalpoäng i år, nio färre än teamkollega Tobias Brink.
Jämnheten är som sagt en mycket viktig del i STCC och i den mindre smickrande listan av antalet brutna tävlingar hittar vi Exion Racings Calle Bergman, som slutade på elfte plats totalt, längst upp med tre brutna tävlingar.
Näst längst upp hittar vi Jimmy Eriksson med två brutna tävlingar, något som inkluderar den kontroversiella kraschen med teamkollega Tobias Brink på Ring Knutstorp.
Detta var en avgörande del i skåningens titelkamp då teamkollega Mikael Karlsson inte bröt en enda tävling och som sämst körde i mål på nionde plats.
STCC har under 2024 bevisat att det nya elektriska reglementet fortsätter mästerskapets tradition om jämn, spektakulär, driftsäker och underhållande elitracing.
Redan nu är teamen i full gång att förbereda inför STCC 2025 som startar den 9-10 maj på Göteborgs gator med ett vidareutvecklat Head 2 Head-koncept för totalt fem tävlingshelger från maj till september - läs mer här!
Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racingmästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2024 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+ och Expressen.