Yokohama förser elektrifierade STCC med högprestandadäck i utökat samarbete
Ledande däcktillverkaren Yokohama förlänger och utökar det framgångsrika samarbetet med STCC inför säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
– Vi ser fram emot att ta ett historiskt steg framåt tillsammans med STCC i elektrifieringen av mästerskapet där vi kommer att leverera högprestandadäck som möter de ökade kraven både vad gäller prestanda som underhållning, säger Göran Bengtsson, vd för Yokohama Sverige.
– Samarbetet med det mest prestigefyllda racingmästerskapet i Skandinavien ger oss den ultimata marknadsföringsplattformen för våra produkter som förstärks ytterligare med STCC:s unika fokus på elektrifiering, såväl på som bredvid banan.
STCC och Yokohama har samarbetat framgångsrikt med mindre avbrott sedan 2009 under flertalet olika reglementen och förutsättningar.
– Vi är mycket glada över att fortsätta och fördjupa vårt framgångsrika samarbete med Yokohama när vi går in i en ny elektrisk STCC-era, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Yokohamas stora erfarenhet av att utveckla och tillverka däck för såväl motorsport som elektrifierade högprestanda-fordon är en nyckeldel i elektrifieringen av vårt mästerskap från 2023 och framåt.
De nya elektriska STCC-bilarna ställer högra krav på däcken med 550 hästkrafter och vridmoment på 600 Nm som är tillgängligt direkt från start.
Det nya 18-tumsdäcket från Yokohama fungerar i såväl torra som blöta förhållanden och har en betydligt förbättrad livslängd jämfört med tidigare däckmodeller som använts i STCC, något som minskar såväl miljöpåverkan som kostnader för teamen.
Däckets karaktär möjliggör dessutom bättre racing där man lättare kommer att se när de bakhjulsdrivna STCC-bilarna körs på den absoluta gränsen och längre bromssträckor som innebär fler omkörningar.
– De nya däcken gör att de nya STCC-bilarna inte bara är oerhört roliga att köra som förare, de är roliga att titta på som åskådare dessutom då de kommer att ge spektakulär racing – något som är högt prioriterat med det nya elektriska reglementet, säger Alexander Graff, tävlingsansvarig för STCC.
– Jag har kört de elektriska STCC-prototyperna med de nya däcken och det är inga problem att sätta en lång drift i utgången av kurvorna, det är sjukt beroendeframkallande. Man måste verkligen ta fram allt man har för att köra fort, samtidigt som omkörningsmöjligheterna kommer att öka.
STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8–10 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!
Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.
Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök epwr.se för mer information.