Fullt startfält till elektriska STCC 2023 med fulltecknad första produktionsbatch
Samtliga 12 produktionsslottar av de helt nya elektriska 550-hästars STCC-bilarna till säsongen 2023 är tingade av team, säsongen då STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.
Till säsongen 2024 är planen att expandera antalet bilar till 18.
– Att med ett helt nytt koncept i ekonomiskt tuffa tider kunna säkerställa att så många bilar som EPWR hinner producera kommer att stå på startlinjen är ett starkt betyg om att elektrifieringen av STCC är rätt väg framåt, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Vi sätter STCC och Skandinavisk racing i en världsledande position vad gäller elektrisk elitracing på nationell nivå med underhållning, kostnader, teknik och infrastruktur.
Hittills har tre team avslöjat sina satsningar till STCC 2023 med tre av de bäst säljande och mest avancerade elbilarna som finns att tillgå på marknaden: BMW i4, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3Bilarna är just nu under byggnation till tävlingsspecifikation av EPWR, företaget bakom det nya elektriska STCC-reglementet som är en fusion av underhållning, sport, hållbarhet, innovation och teknik.
– Att ha en fulltecknad första produktion är självklart ett starkt betyg och oerhört inspirerande för alla i projektet, säger Micke Jansson från EPWR.– Vi arbetar enligt plan och med full kapacitet tillsammans med våra partners inför 2023 där planen är att genomföra ett första gemensamt test med samtliga STCC-team i början av juni.
Exion Racing kommer att tävla med BMW i4-modellen och ställa tre bilar på startlinjen. Hittills har teamet bekräftat en förare, den unga talangen Calle Bergman.Team Auto Lounge Racing har bekräftat tre Volkswagen ID.3 till den kommande säsongen och har hittills bekräftat tidigare elitfriidrottaren tillika teamägare Christian Skaar som förare.
I förra veckan avslöjade mästarteamet Brink Motorsport sitt val av Tesla Model 3 och kommer att ställa tre bilar på startlinjen. Skåne-teamet har hittills inte avslöjat någon av sina förare.
– Ända sedan STCC startades 1996 har de absolut senaste bilmodellerna med den senaste tekniken ställts mot varandra i händerna på stjärnförare och elitteam, en stolt tradition vi nu tar in i nästa generation med elektrifieringen av STCC, säger Micke Bern, vd för STCC.
– STCC blev först i världen som miljöcertifierat mästerskap och att införa etanol samt biogas. Elektrifieringen är vårt största steg framåt någonsin, inte bara vad gäller klimatsmarta lösningar, även totalt sett vad gäller det sportsliga, underhållningsnivå och infrastruktur.
Det team som kommer att tävla med de återstående tre bilarna från den första produktionsbatchen kommer att avslöjas i början av 2023.
Läs mer om STCC 2023!
Vad är STCC?
STCC är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.
Vad är EPWR?
EPWR är R&D-divisionen av PWR Group, pionjärer inom elektrisk racing. Företaget presenterade den första elektriska touring car bilen redan 2018. EPWR har skapat en hållbar elektrisk racing-plattform för att tillhandahålla den bästa och mest prisvärda racingen för team, förare, åskådare, media och promotorer runt om i världen. Med gatbilar som grund konverterar och anpassar vi modeller från alla tillverkare för elektrisk racing, för en klimatsmart och hållbar framtid. Besök www.epwr.se för mer information.