STCC delaktiga i viktigt Balance of Performance-test för världscupen
Det officiella Balance of Performance-testet (BOP) genomfördes tidigare i februari av WSC Ltd, företaget som styr TCR-reglementet globalt, där TCR-bilarnas vikter och restriktioner sätts för världscupen FIA WTCR samt alla TCR-mästerskap världen över, inklusive STCC.– Det här är ett oerhört viktigt test för STCC då det sätter en prestandagrund för alla TCR-bilar till mästerskap med väldigt olika förutsättningar vad gäller typer av banor världen om, säger Göran Olsson, tekniskt ansvarig för STCC AB.– Nytt för i år är att FIA, den officiella motorsportfederationen, introducerar sitt beräkningssystem och det tillsammans med att vi har data från hela fjolårssäsongen gör att vi kommer ha ett betydligt bättre underlag för ett rättvist BOP-system i STCC.BOP-testet kördes på Valencia-banan i Spanien under två dagar där två förare, tidigare F1-föraren Gianni Morbidelli och Dan Lloyd, utvärderade samtliga TCR-bilar i form av: Alfa Romeo, Audi, Honda, Hyundai, Kia, Lada, Opel, Peugeot, Renault, SEAT och VolkswagenNär samtliga bilar har körts av förarna görs även en körning i vindtunnel för att skapa ett underlag där tre olika faktorer modifieras på samtliga bilar för att skapa en jämn prestandabas:Vikt: +/- 70 kiloMarkfrigång: -10/+20mm från 80mmLuftrestriktor för motorn: 95/90% av nominell diameterDessa vikter gäller sedan för samtliga TCR-bilar i samtliga TCR-mästerskap och justeras löpande under säsongen.– För oss är det givetvis viktigt att dels få insyn i hur det här systemet fungerar och att hänsyn tas till faktorer som att vi kör på kortare och mer tekniska banor än världscupen. Vi har en god dialog med TCR-organisationen och testet var givande för vår del, säger Göran Olsson.