Nu laddar uppstickarna för att snuva toppteamen på segrar i STCC
Tio segrar för Volkswagen, fem för SEAT. Inget annat bilmärke har lyckats vinna race i STCC den här säsongen.Kanske är det dags i helgen, på klassisk racingmark, Anderstorp Raceway?– Det här kan vara den stora chansen för oss andra att snuva toppteamen på en seger i mästerskapet, säger Audi-föraren Tobias Brink.Den före detta Formel 1-banan i Småland är snabbast av alla i STCC. Det är det som får Brink och andra Audi-förare att vädra morgonluft inför tävlingen 2-3 september.– Vi är ruskigt revanschsugna eftersom vi inte riktigt fick med oss poängen i de senaste två tävlingarna, och Anderstorp är en bana som ska passa Audi bättre, säger han.Brink pratar i första hand för sig själv och teamkompisen i Brink Motorsport, Micke Ohlsson. Men samma optimism finns självklart hos vasse finländaren Joonas Lappalainen, Brovallenduon Reuben Kressner och Joakim Darbom liksom mästerskapets enda kvinnliga förare, Mikaela Åhlin-Kottulinsky.Alla kör Audi RS3 LMS.Varför är då Anderstorp att betrakta som en Audi-bana? Brink förklarar:– I STCC har vi något som heter balance of performance som är till för att jämna ut bilarnas prestanda. Audin är tyngre för att den går bättre när det är ruskigt snabbt. Anderstorp är en snabbare bana än de andra i vårt mästerskap så här kan vi utnyttja vår aerodynamik och kanske ha en fördel. På andra banor, som inte är lika snabba, har vi en nackdel av att vi är tunga, säger han.I depån snackas det även om att Honda troligtvis kommer att trivas bra i Anderstorp. Kanske kommer Mattias Andersson, som redan har två pallplatser, och Marcus Annervi att återfinnas högt upp i resultatlistorna i helgen?Anderstorp Raceway är snabb rent generellt – och så har banan en nästan kilometerlång raksträcka. Där blir det intressant att följa styrkeförhållandena mellan de olika bilmodellerna.– Vi kan inte jämföra Anderstorp med snabba banor som Monza, Spa och Salzburgring där Audi gjort sina bästa resultat i TCR International, men nackdelen för oss att tävla på Anderstorp är betydligt mindre än på andra, svensk banor. Banan i Småland är vårt bästa kort i kalendern och vi är taggade för att utmana, säger Brink som är den Audi-pilot med bäst facit hittills under årets säsong.Han är dessutom den som är bäst placerad – sexa – i mästerskapet av de förare som inte kör för PWR Racing – SEAT Dealer Team eller Volkswagen Dealer Team.Brinks inledning var succéartad med en tredjeplats och två femteplatser i premiären hemma på Ring Knutstorp. Där avancerade han även till den tredje kvalomgången, Q3, där bara de fem snabbaste i den tidigare kvalrundan får starta.Efter Knutstorp har Brink haft det tyngre med undantag för Falkenberg där han återigen slog sig in i Q3 och fick med sig en femteplats hem.Nu hoppas Tobias Brink på nya framgångar för sig själv, Micke Ohlsson och teamet. Utsikterna för att de ska lyckas är goda. I Anderstorp finns det nämligen mer än aerodynamiken som talar för de Audi-förare som vill utmana mästerskapets toppteam.För det första kommer inte tabelltrean Johan Kristoffersson till Småland. Han har gjort sin sista start i mästerskapet för den här säsongen eftersom de avslutande två deltävlingarna krockar med rallycross-VM där Volkswagen-föraren har guldsits.Utan Kristoffersson i startfältet blir det lättare att nå framskjutna placeringar i såväl kval som race.– Det är i Q3 vi vill vara. Det var riktigt kul när vi lyckades med det både i premiären på Ring Knutstorp och i Falkenberg. Och i Anderstorp känns det som om vi har läge igen. Så vi vill ta oss till Q3. Därefter kan allting hända så det är bara att hänga på topp fem och utmana om pallplatserna.Vad som kan påverka söndagens resultatlistor ytterligare är att Robert Dahlgren och Fredrik Ekblom troligtvis inte kommer att vara lika riskbenägna som tidigare under säsongen. De har viktigare saker än racesegrar att ta hänsyn till.– Vi andra kanske är mer hungriga att jaga enskilda toppresultat medan Dahlgren och Ekblom i första hand fokuserar på mästerskapsfighten. Det talar absolut för oss, avslutar Brink.