Brink höll undan – men tätt bakom toppkvintetten i STCC-tabellen
PWR Racing – SEAT Dealer Team och Volkswagen Dealer Team dominerar som väntat STCC 2017. Men bakom de stora toppteamen med fyra av seriens mest rutinerade förare och årets nykomling Fredrik Blomstedt pågår en intressent strid med många av mästerskapets övriga aktörer inblandade. Under deltävlingen i Karlskoga tätnade kampen om placeringarna närmast bakom toppkvintetten i STCC. Tobias Brink höll visserligen undan på sjätte plats, men försprånget till de närmast bakom minskade och nu skuggas han i tabellen av Joonas Lappalainen och Mattias Andersson.Med undantag för en stark sjätteplats i det andra heatet blev tävlingen i Karlskoga helt misslyckad för Tobias. Han tvingades nämligen bryta både det första och sista racet i sin Audi RS3.För teamkollegan Micke Ohlsson, 13:e man i tabellen, blev det inga poäng alls. Han kom inte i mål i något av de två första heaten och fick nöja sig med en blygsam tolfte plats i det tredje.– Vi visste att det skulle bli tufft i Karlskoga. Vi har inte varit här och tränat och varken Tobias eller Micke har kört här på många år, och ligger man lite längre bak och harvar är det lätt att det händer saker. Sedan hade vi mycket tekniska problem den här helgen också, säger teamchefen Ted Brink och medger:– Jag tror inte att vi har haft en sämre racehelg i historien för det här teamet, men det är bara att bita ihop och komma igen.Årsbästa i jakt på BrinkJoonas Lappalainen var bäste Audi-förare den här gången och efter ett bra kval noterades han, trots en mindre bra start, för säsongsbästa genom att bli fyra med pallkänning i det inledande heatet. Finländaren följde upp med åttonde och femte plats, erövrade 26 poäng totalt och tog in 18 poäng på Brink.En annan som svarade för en stark helgprestation var rutinerade Honda-föraren Mattias Andersson. Han kom till Karlskoga med 41 poäng och åkte därifrån som åttonde man i tabellen med 72. Östgöten var den förare bakom Robert Dahlgren (66), Fredrik Ekblom (58) och Daniel Haglöf (34) som tog flest poäng i hela startfältet.– Bästa STCC-helgen hittills under TCR-reglementet, konstaterade också Andersson belåtet.Allra bäst lyckades han i det första heatet där han tog säsongens andra tredjeplats. Den fina insatsen följde han upp med att bli femma och sjua i de andra två racen. Tätt bakom StrandbergNionde man i mästerskapstabellen är Lestrup Racings Dennis Strandberg, som tvingades stå över deltävlingen i Karlskoga. Han skuggas av en kvartett förare varav Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, är närmast honom, 12 poäng efter.Ahlberg var vass på testerna i Karlskoga, men i kvalet misslyckades han helt och fick därför starta långt bak i samtliga tre race. Från det utgångsläget svarade han för starka prestationer som till slut ledde fram till 7-7-11 som placeringsfacit i teamets VW Golf.– Bortsett från tio minuter i kvalet, som blev en plump, var vi i princip varit prickfria. Den här helgen har vi verkligen visat att vi är att räkna med. Vi var fyra på båda testerna och grymt snabba i racen. Jag tror att jag kört om 25 bilar här i dag utan en enda skråma på bilen, sa en mycket belåten Ahlberg efter sista heatet.Wärnelöv nära pallenElfteplacerade Reuben Kressner, Brovallen Design, lyckades inte följa upp sin fina prestation från Falkenberg där han bland annat skrällde med en tredjeplats.I Karlskoga blev det en elfteplats som bäst för Audi-föraren som nu hotas bakifrån av Albin Wärnelöv, Experion Racing. Precis som flera andra gjorde han sin bästa STCC-tävling för säsongen. Wärnelöv avrundade helgen med två niondeplatser, men var nära pallen i det första där han till slut fick nöja sig med personbästa – femte plats.– Om jag inte gjort ett misstag i det första heatet hade det kunnat räckt hela vägen till pallen i dag, men jag är nöjd med vår prestation. Vi tog poäng i alla tre race för första gången i vår debutsäsong och kvalade dessutom bra, summerade Albin. Vändning för Oscarsson?Lite längre ner i tabellen, på 14:e plats, återfinns Nicklas Oscarsson vars säsong hittills kantats av många tekniska bekymmer, brutna race och klent med poäng. Kanske kom TeamA Tekniks vändning med Kian i Karlskoga? Hårt prövade teamchefen Per Oscarsson kunde nämligen gläda sig åt två poänggivande placeringar. Nicklas var sexa i det första heatet och tionde man i det andra.– Det här var verkligen ett steg i rätt riktning och en helg som gav energi. Det känns som om vi börjar få bukt med bilens alla barnsjukdomar. Nu äntligen kan vi börja åka bil och börja jobba med inställningar och försöka få fart på grejerna, konstaterade teamchefen.