Kristoffersson laddar om för STCC efter klassisk VM-seger

Hallå där Johan Kristofferson som i helgen vann en verklig motorsportklassiker, VM-deltävlingen i rallycross i Höljes.• Är det här din främsta, enskilda seger hittills i karriären?– Oh… Ja utan att nedvärdera någon annan så är det väl det. För det första är det ett av de race som jag försökt vinna flest gånger – fyra gånger – utan att lyckas. Så här många försök har jag inte behövt på något annat (skratt). Sedan är det såklart lite speciellt med Höljes med tanke på all historia som är där uppe och att jag har varit där sedan jag var liten. Det känns också väldigt roligt att kunna vinna nu med tanke på hur mycket sporten växt och vilket motstånd det är i mästerskapet.• Segern var din tredje i mästerskapet den här säsongen och med fem race kvar har du ryckt åt din en ledning på 31 poäng i VM-toppen. Vad säger du själv om det utgångsläget?– Det är väl ett väldigt bra utgångsläge tycker jag. Det känns extra bra med tanke på att jag känner mig väldigt trygg i teamet, jag tycker att vi jobbar på ett bra sätt och vi har väl inga direkta svaga punkter. Dessutom tycker jag inte att jag tagit några risker eller chansat mig till dit jag är nu utan vi har kört på ett stabilt sätt hit. Det gör att man känner sig än mer trygg och vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen. Högsta lägstanivån är det som gäller och att verkligen försöka kontrollera en bra poängskörd varje helg. Man måste tänka två steg extra och inte ta några onödiga risker. Det är det det handlar om, det är så man vinner mästerskap.• All din energi den senaste tiden har givetvis varit kanaliserad på tävlingen i Höljes. Hur svårt är det att ladda om efter en sådan mental kraftinsats och börja fokusera på nästa uppgift: STCC och Västkustloppet i Falkenberg?– Ja, det klart att en sådan här helg tar mycket energi, det gör det absolut och jag var väldigt trött söndag eftermiddag och söndag kväll. Det har varit mycket den sista tiden. Redan förra helgen åkte vi iväg på test till Frankrike och sedan gick det i ett fram till målgången i söndags. Det tar någon dag innan man rent mentalt orkar börja tänka på nästa grej. Men det som är så bra med det är att jag känner att jag kan släppa allt runt omkring med tanke på att vi har ett så bra team. Jag vet att bilen är i ordning, det finns folk som tänker på vilka inställningar vi ska ha och det är skönt och känna att man har den tryggheten. Jag behöver inte tänka eller ta tag i det, det är det folk som gör åt mig. Jag kan ägna mig åt det de sista två dagarna innan racet, så det är väl egentligen först på fredag som jag börjar tänka igenom de tidigare erfarenheter jag har från Falkenberg och vad jag ska fokusera på. Fram till dess ska jag bara träna och umgås med familjen.• Du har radat upp segrar både i rallycross-VM och STCC den här säsongen. I STCC hade du fem raka innan Robert Dahlgren bröt sviten i det andra heatet på Solvalla? Har du planer på att påbörja en ny segerrad i Falkenberg, som faktiskt är en bana du aldrig vunnit på tidigare?– Porsche har jag vunnit där…• Ja, men inte STCC.– Just det. Det var inte dåligt att orka hitta ett hål i den statistiken (skratt). Jag har kört STCC i Falkenberg tre gånger och tycker att banan är ganska rolig. Jag skulle nästan önska att STCC-bilen hade lite mindre grepp än vad den har. För Falkenberg är en väldigt intressant bana om det är lite sämre grepp med tanke på att det går så fort på baksidan där det verkligen gäller att hitta rätt linje. Man jag kan ju alltid hoppas på lite regn, det gör saken lite mer intressant.• Du missade premiären på Ring Knutstorp och kommer inte att köra de två sista deltävlingarna till förmån för rallycross-VM. Vilka möjligheter ger du dig själv i mästerskapet med de förutsättningarna?– Eftersom jag inte kan köra hela mästerskapet är det väldigt viktigt att jag gör bra resultat och är med där uppe i de tävlingar jag kör. Jag har väl inte så mycket med mästerskapet att göra så därför är jag mer ute efter enskilda bra resultat, samtidigt som man inte vill göra några dumma grejer. Det klart att jag kunde ha gått ännu hårdare mot Dahlgren i det sista racet på Solvalla och stött hårdare på honom än vad jag gjorde. Det fanns alltid möjligheter, men det innebär också närkontakt och man måste ändå kunna se sig själv i spegeln efteråt. Jag vill inte vara den som bara kör på för att ta mig om.• På vilken placering hamnar Johan Kristoffersson i sluttabellen?– Det är väl mer en fråga om vilka möjligheter konkurrenterna ger mig att klättra i mästerskapet. För det är väl egentligen upp till dem hur många låga poängsamlingar de har. För min egen del vill jag vara på pallen, men det kommer inte att räcka för att bli topp tre i mästerskapet. Det kommer inte att ge tillräckligt många poäng om inte de andra gör bort sig.

Föregående
Föregående

Västkustloppet - en klassiker inom svensk motorsport

Nästa
Nästa

Målgång är poängen för Marcus Annervi i STCC på hemmaplan