STCC – ny interaktiv upplevelse
Den 17 juni kommer STCC till Solvalla. Då passar STCC AB på att, som komplement till TV-sändningen i SVT och SVT Play, lansera och förmedla ett helt nytt sätt att följa tävlingarna på mobila enheter.Lösningen, som bland annat omfattar livesändning från kameror inne i tävlingsbilarna, heter Sye, och har tagits fram i samarbete med Net Insight, Lagerdére Sports och Storyfire.– Detta är en första glimt av framtiden för att titta på live sport. STCC har alltid varit en pionjär för att skapa nya mervärdestjänster för våra fans och vi är säkra på att de kommer att vara lika exalterade som vi är när vi gör det tillgängligt för våra tävlingssändningar, säger Jonas Lundin, vd på STCC.Net Insight, ledande leverantör av transport och resursplanering inom TV och media, samarbetar med STCC, Lagardère Sports och Storyfireför att ge verkligt fängslande upplevelser av racingtävlingar på mobilaenheter – iPhone och iPad.Lösningen kommer att strömmas och vara tillgänglig för alla fans underpremiären av STCC-deltävlingen på Solvalla den 17 juni.– Vi är väldigt glada över att kunna ta STCC närmare alla motorsportentusiaster och erbjuda dem en helt ny tittarupplevelse. TV- och medieindustrin går för närvarande genom en stor omvandling och partnerskapet är lika viktigt som det är spännande när det gäller att visa framtiden för tv och föra människor närmare varandra. Det visar också nya sätt att tjäna pengar på sportinnehåll genom att engagera tittarna, säger Fredrik Tumegård, vd på Net Insight.Net Insight har samarbetat med produktionsföretaget Storyfire för att skapa ett nytt format för racing som verkligen förändrar att titta på direktsänd motorsport. Det innehåller parallella flöden från välkända influenser inom motorsport inklusive kommentarer och analyser om racen. App-lösningen innehåller även bilkameror som gör det möjligt för tittarna att följa sin favoritförare och visa flera flöden samtidigt för att följa parallella händelser på banan. Den låga fördröjningen, synkroniserad leverans och snabbt kanalbyte via Net Insights live OTT-lösning Sye är grundläggande för att ge en äkta live-upplevelse och för att engagera tittarna.– Det här formatet öppnar också upp många nya möjligheter för innehållsägare och rättighetsinnehavare att tjäna pengar på sitt innehåll utan att kannibalisera på befintliga rättigheter. Vi är glada att vara med i detta banbrytande projekt och ser en stor potential för andra sporter ochinternationella evenemang för att ytterligare tjäna pengar på innehållet,säger Martin Håkansson, vd på Lagardère Sports Scandinavia.Lösningen kompletterar den vanliga TV-sändningen och öppnar nyaintäktsströmmar och intäktsmöjligheter för innehålls- ochrättighetsinnehavare.– Produkten har utvecklats för att tv-bolag och dess rättighetsinnehavare ska kunna utveckla sitt erbjudande till en digital och specifik målgrupp. Det skapar också möjligheter att distribueraSTCC-tävlingen till andra mediapartners, och öppnar upp flera utvalda fönster av livesändningar för dess rättighetsägare. Den kreativa idén är en första upplevelse av det nya livesända formatet som kombinerar den traditionella tv-sändningen med känslan av att vara med i bilen tillsammans med STCC-föraren, säger Tobias Bringholm, grundare och vd på Storyfire.Eventet på Solvalla den 17 juni kommer att vara ett showcase för att lyfta fram potentialen inför en eventuell full utrullning under 2018.Bild.Foto: Tony Welam