Dennis Strandberg – STCC-debutant med unik erfarenhet
På lördag gör Dennis Strandberg sitt första STCC-race i karriären. En debutant med unik erfarenhet. 23-åringen från Helsingborg är nämligen den ende svenske föraren i startfältet med tidigare tävlingserfarenhet av de nya TCR-bilarna.Den hoppas han ska ta honom hela vägen upp på prispallen i premiären på Ring Knutstorp den 6 maj.Dennis Strandberg är en av flera ”hemvändare” i nya STCC. Efter några säsonger utomlands, ibland annat Ginetta och GT, har han valt att fortsätta karriären på hemmaplan. I STCC – och i en Volkswagen Golf GTI TCR.Det var under slutet på fjolårssäsongen som Strandberg kom i kontakt med biltypen som STCC introducerat med så stor framgång till den här säsongen. 21 bilar kommer till start i den första deltävlingen på Ring Knutstorp och totalt har 24 förare anmält sig till mästerskapet.– Jag körde lite framhjulsdrivet under året för att bredda mig som förare. Jag sneglade mot BTCC, genomförde en officiell testdag, men prislappen för ett inhopp där i slutet på säsongen var alldeles för hög.Strandberg sökte vidare och blev nyfiken på TCR.– Eftersom klassen skulle introduceras i Sverige tänkte vi att det kunde vara en bra grej att prova på och se om bilen var något att ha.Genom en bekant i England fick Strandberg kontakt med ett toppteam i det tyska TCR-mästerskapet för vilket han fick köra en Honda Civic i finaltävlingen på Hockenheim.Strandberg kom till start utan tidigare erfarenhet av biltypen eller banan – och med begränsade testmöjligheter inför.– Jag hade absolut inga förväntningar eller förhoppningar över huvud taget. Jag tänkte att om jag kan hänga med något så när och lära mig bilen och banan så skulle det väl vara bra.Det gjorde han. Den okände svensken blev tvåa i båda racen. Succe!– Självklart var jag nöjd med min insats, men också lite sur. Man vill ju alltid vinna, säger han.Det är ingen överdrift och påstå att TCR-bilen passade Strandberg.– Absolut. Det kändes verkligen som om bilen kom till mig direkt, att vi kunde jobba bra ihop, säger Dennis som ser många fördelar med det nya STCC-reglementet.– Bilen i sig, oavsett om det är en Honda, Golf eller något annat märke, är välbalanserad och välgjord, vilket tilltalar teamen. Ur ett förarperspektiv, sett till de svenska banorna, har bilen tillräckligt med hästkrafter och är snabb nog – snabbare än vad många trodde att den skulle vara. Biltypen passar perfekt på våra banor, säger han.Redan på Hockenheim kom Strandberg i kontakt med Fredrik Lestrup som berättade att han skulle driva team i STCC 2017. Men Strandberg pratade även med team i TCR International och TCR Tyskland.– Att det blev STCC och Lestrup Racing Team berodde bland annat på att jag vill göra mig ett namn här hemma. Jag har gjort bra resultat utomlands, men de har liksom inte nått hem. Ingen vet vem jag är och det är en sporre i sig – nu ska jag visa dem, säger Strandberg och medger att han många gånger funderat var han står i förhållande till andra, svenska förare.– Är jag långt efter eller är jag först eller? Var är jag? Det får vi ju ett bra svar på nu, och det är också kul.En del av sin kapacitet visade skåningen redan på den officiella testen på Ring Knutstorp förra veckan. I konkurrens med 17 andra förare noterades han för tredje bästa varvtid, slagen endast av STCC-veteranerna Fredrik Ekblom och Mattias Andersson.Den insatsen sätter självklart Dennis Strandberg lite under press inför fredagens kval och lördagens tre premiärrace i mästerskapet.– Ja, det gör det väl, men det fixar vi, säger han lugnt.