Brovallen jobbar för start i STCC – och Clio Cup

Nu flaggar även Brovallen Design för start i STCC 2017. Teamägaren Tobias Johansson (bilden) för diskussioner med såväl importörer, bilmärken som förare.Jämte en STCC-satsning vill det Avestabaserade teamet dessutom fortsätta att driva bilar i Clio Cup. Brovallen Design är ett av mästerskapets mest erfarna och flitigaste team. Med några få undantag har Brovallen kört STCC sedan 1999. Tanken är att den sviten ska få en fortsättning 2017.– Det är målet, men det är ingen lek att få ihop det på ett bra sätt, säger Tobias Johansson, som just nu befinner sig i Asien där han bland annat ska följa helgens tävlingar i Macau.Dalateamets är att komma till start med två bilar.– Men det krävs stora investeringar med tanke på det nya TCR-reglementet, säger Johansson som i dagsläget taxerar teamets chanser att stå på startlinjen i premiären på Ring Knutstorp 4-6 maj till 70 procent.Men han är noga med att framhålla att ett deltagande bygger på att det finns en sund, finansiell bas att stå på.– Racingdelen av vår verksamhet var inte någon lysande affär den senaste säsongen och vi vill inte hamna där igen. Vi och våra partners vill ha förare som sköter sina åtaganden.Förare från Brovallen Design har genom åren setts tävla i Audi, Volvo, Mercedes, Volkswagen, SEAT, Citroën, KIA och Ford. Vad det blir för märke 2017 är ännu för tidigt att säga.– Det blir inte Ford, så mycket är klart, men det kan mycket väl bli något av de märken vi tidigare jobbat med. Jag har bra kontakt med flera utav dem.Audi, Kia, SEAT, Volkswagen – alla har TCR-bilar.Klart verkar det däremot vara att en och annan Renault Clio kommer att parkeras under tälttaket hos Brovallen Design även kommande säsong.– Clio Cup är en bra klass och jag hoppas att vi kan driva en eller två bilar. Bland annat för vi diskussioner med Johan Carlström, som körde för oss i år, och en förare till. Clio Cup-satsningen tror jag blir av oavsett vad som händer för vår del i STCC.Till STCC ska Brovallen Design ha två förare.– Det optimala hade varit att kunna driva fyra bilar, det blir mest kostnadseffektivt. Men det är en bit kvar innan det är aktuellt.Utan att gå in på några namn avslöjar Johansson att teamet har kontakt med ”en del nygamla förare och någon helt ny”.Just nu pågår förhandlingar med både förare, importörer, gamla och nya samarbetspartners.– En bit in i januari hoppas jag att vi kan lämna ett definitivt besked om vår satsning. Efter årets säsong fanns det flera alternativa vägar för oss att gå med vår racingverksamhet. En var givetvis att lägga ner, men det kändes inte bra. Vi har valt att jobba för det betydligt roligare alternativet – att satsa vidare.

Föregående
Föregående

Swedish GT öppnar upp för STCC-bilar och får RM-status 2017

Nästa
Nästa

Tummen upp från Buri – LMS Racing kör STCC med Audi RS3 LMS