JTCC kör ihop med STCC 2017
STCC får ett nytt tekniskt reglemente 2017 – och en ”ny” support- och juniorklass!Clio Cup blir Junior Touring Car Championship, JTCC, och kör ihop med STCC TCR Scandinavia som egen klass.– Jag ser fram emot att få tävla ihop med den svenska racingeliten. Det är ju mot STCC jag självklart strävar, säger Joel Jern, årets svenske juniormästare i Clio Cup.Nyheterna är många kring klassen som de två senaste säsongerna avgjorts som seniormästerskap för förare i nya RS4 och som svenskt juniormästerskap för unga talanger i den äldre Clio-modellen.Nu fasas den sistnämnda ut från STCC – men går även fortsättningsvis att köras ibland annat SSK-serien – samtidigt som åldersgränsen för den nya bilen sänks till 17 år.Klassen byter samtidigt namn till JTCC och för att vara med och kriga om medaljerna i det av Svenska Bilsportförbundets sanktionerade juniormästerskapet ska man vara mellan 17 och 22 år.JTCC-titeln tävlar alla om oavsett ålder, vilket kommer att göra klassen fortsatt populär bland förare som vuxit ur junioroverallen.– Biltypen är perfekt för alla med ambitioner att så småningom ta steget till STCC. Därför har vi också valt att redan från och med första säsongen slå ihop JTCC med STCC TCR Scandinavia på de banor där det är rimligt med tanke på startfältets storlek. Vi har självklart provat idén på de förare som vi redan nu vet kommer att tävla i JTCC och bara mött positiva reaktioner, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.Svenske juniormästaren Joel Jern och hans teamkompis i STC Racing, JSM-trean Anthon Caldana, har långt framskridna planer på JTCC i var sin Clio RS4 kommande säsong. 2015 års JSM-vinnare Julius ”Julle” Ljungdahl är en annan. Han har redan köpt bil och inlett testandet.– Tre dagar och närmare 300 varv har det blivit hittills. Vi hoppas på många bilar i JTCC kommande säsong och ser fram emot att få tävla ihop med STCC, säger Jörgen Ljungdahl, pappa till ”Julle” och teamchef i Ljungdahl Racing.Bakom förändringarna i JTCC-klassen står bland annat Svenska Bilsportförbundet och dess racingutskott.– Vi tycker det är lagom med 17-22 år och åldersmässigt kan man väl säga att vi följer den struktur som finns i hela världen, säger Mikael Carlsson, ledamot i utskottet.