Reuben Kressner ber Scott McLaughlin om ursäkt efter STCC-kollision
Reuben Kressners debut i STCC slutade med en rejäl smäll vid helgens premiärtävlingar på flygplatsen i Skövde. Det var i söndagens andra och avslutande heat som Kressner under inbromsning till banans skarpaste kurva kolliderade med influgne nya zeeländaren Scott McLaughlin – till vardags ett av toppnamnen i det australiensiska V8 Supercars-mästerskapet – i en krasch som lyckligtvis inte förorsakade några personskador, men som tvingade båda förarna att bryta.
Sammanstötningen uppstod när Kressner, i kamp om femteplatsen med Robert Dahlgren, missbedömde bromspunkten i slutet av den långa flygrakan och träffade tredjeplacerade McLaughlins bil bakifrån.
Kressner bestraffades i efterhand med fem platsers nedflyttning på gridden till nästa race på Mantorp Park – och den 19-årige STCC-debutanten tar på sig det fulla ansvaret för det som hände.
- Det var helt och hållet mitt fel och jag vill gärna ta det här tillfället i akt att be Scott McLaughlin och hans fans om ursäkt, säger Reuben Kressner. Det var självklart inte något avsiktligt agerande och jag lider extra mycket med Scott som rest från andra sidan jorden för att delta i den här premiären. Jag fokuserade för mycket bakåt i kampen med Dahlgren, missade min bromspunkt och kom med för hög fart in i kurvan. Jag försökte undvika en kollision, men tyvärr var det för sent. Jag accepterar naturligtvis domarnas bestraffning och har definitivt lärt mig av det här misstaget.
Kressner vänder i år tillbaka till Sverige efter att under de senaste två säsongerna ha tävlat i det franska Formel 4-mästerskapet, och gick in i premiärhelgen i Skövde med bara två dagars tester bakom ratten i sin nya STCC-bil. Den unge stockholmaren slutade på sjätte plats i söndagens inledande heat.
- Det är klart att man gärna hade haft en eller ett par dagar till i kroppen, men allt gick väldigt fort inför premiären, fortsätter Kressner. Dessutom var Skövde en helt ny bana både för mig och teamet, så vi tog det medvetet ganska lugnt under träningen. Kvalet gick hyfsat, även om jag inte fick ut tillräckligt mycket av de nya däcken, och i Race 1 hängde vi med de flesta bortsett från Volvo-bilarna. Jag måste säga att STCC-bilen är riktigt rolig att köra. Den påminner en hel del om en formelbil, men motorn är betydligt starkare än i Formel 4 och man har mer vikt att hantera. Det är kul att vara tillbaka i Sverige igen och jag ser fram emot resten av säsongen.
Reuben Kressner tävlar för det anrika och i STCC-sammanhang mycket meriterade teamet Flash Engineering. Nästa deltävling körs på Mantorp Park den 26 maj.