STCC-säsongen del 3 – skrällseger och rafflande final

Inför säsongsavslutningen på Solvalla och Ring Knutstorp var den heta frågan hur Fredrik Ekblom skulle få stopp på teamkollegan Thed Björk. För Ekbloms del började nu goda råd bli dyra och på Solvalla skulle Polestar Cyan Racing få finna sig i en mer undanskymd roll i resultatlistorna.STCC Solvalla, Foto: Daniel AhlgrenSkrällseger och finsk attack på valla!Det var en förväntningarnas helg när STCC intog Solvalla för den sjätte deltävlingen för säsongen. Toppförarna kom med tunga bilar till tävlingen och redan på den första träningen stod det klart att PWR Racing Team och framförallt Daniel Haglöf skulle bli en faktor att räkna med på den knixiga banan. Haglöfs framfart under träningarna gav också resultat och i Q1 var han snabbast och säkrade tjugofem viktiga poäng. Men i vassen lurade mästerskapsledaren Thed Björk och när Q2 shootouten avgjordes var det Björk som toppade resultatlistan och med en pole-position som belöning för insatsen.Det första racet blev en uppvisning av PWR Racing Team och den första riktigt märkbara indikationen på att placeringsvikterna gjorde tydlig skillnad i race. Daniel Haglöf flög fram från start och tog sig lekande lätt förbi Thed Björk tidigt i racet. Björk fick även se sig passerad av Richard Göransson och mäktade inte med att följa med tempot hos toppduon under resten av racet. Bakom förarna i täten var en annan PWR-förare i fokus. Emma Kimiläinen bjöd på en riktig uppkörning genom fältet. Publiken var i extas och Kimiläinens aggressiva körning belönades med en femteplats i mål bakom topptrion och Fredrik Larsson. Total PWR-lycka i vinnarcirkeln efter racet och det var ett känslosamt firande när Daniel Haglöf och Poker Wallenberg fick kliva upp på prispallen och fira den första STCC-segern.STCC Solvalla, Foto: Daniel AhlgrenI det andra racet tog Rasmus Mårthen tack vare omvänd startordning ledningen före Fredrik Larsson och Richard Göransson. Larsson pressade hårt redan från start och klämde sig förbi Mårthen upp till ledning. Larssons tidiga ryck blev en enorm fördel och luckan växte i lavinartad takt ner till övriga som skulle förbi Rasmus Mårthen. Tendensen från race ett var sig lik och i fältet var Göransson, Haglöf och Kimiläinen den trion som tillsammans med Larsson var outstanding på banan. Mästerskapsledaren Thed Björk däremot fick en betydligt svårare resa och racet igenom så duellerade han med teamkompisen Fredrik Ekblom i en fight om femteplatsen. Som extra krydda på anrättningen började det regna efter halva loppet och förhållandena blev extremt svåra. Emma Kimiläinen halkade av ifrån sin fina tredjeplats vilket Richard Göransson tacksamt tog emot. Daniel Haglöf imponerade även i det andra heatet och en fin andraplats för honom fullbordade succén för PWR Racing Team i Stockholm. Men ingen kunde hota Fredrik Larsson i det andra racet. Luckan ner till konkurrenterna var över tio sekunder när Larsson korsade mållinjen i strålkastarljuset.STCC Solvalla, Foto: Daniel Ahlgren Efter racen på Solvalla var det en realistisk tvekamp inför finalen mellan Polestar Cyan Racings förare Thed Björk och Fredrik Ekblom inför finalen på Knutstorp. Även Fredrik Larsson var i teorin med i snacket om guldet men kampen stod i första hand mellan de Cyan-blåa Volvo-bilarna. Ekblom visar klass – Björk kylanRing Knutstorp var skådeplatsen för STCC-avgörandet 2015. Till finalen kom Thed Björk med en ledning på 23-poäng ner till Fredrik Ekblom, men med 75-poäng kvar att köra om så var det vidöppet inför den första kvalomgången med 25-poäng i potten. Ekblom visste från start att en Q1-seger nästan var ett måste för att hålla mästerskapshoppet vid liv. För Björk skulle en Q1-seger snudd på betyda guld.Tempot var hiskeligt redan från start och med tre minuter kvar av passet dundrade Ekblom in den snabbaste tiden med Björk tryggt bakom. Men Björk hade ett ess kvar i rockärmen och på det sista kvalvarvet slog han till med snabbaste tiden, 24-tusendelar före en mycket nedslagen Ekblom.Ekbloms bröt ihop och kom igen starkt och redan i Q2 var revanscvhen ett faktum. Ekblom var hela två hundradelar före teamkollegan Björk, men insåg också att hans titelchanser var små – 30 poäng efter Björk som han var.Det första racet i finalen på Knutstorp blev en ren formalia när Fredrik Ekblom från pole position drog iväg som en avlöning i täten mot segern. Där bakom var fighten desto hetare och Richard Göransson, Emma Kimiläinen och Mattias Andersson bjöd på en ordentlig fight i kampen om pallplatserna. Bakom den trion trion skuggade Thed Björk och när tillfälle gavs efter några intensiva fighter så smet han förbi Kimiläinen och Andersson upp till en behaglig resa på tredjeplatsen. Men racet tillhörde enbart Fredrik Ekblom och när närkingen korsade mållinjen så var Björks mästerskapsledning nere i tjugo poäng inför det avslutande racet för säsongen.STCC Knutstorp. Foto: Jerry KarlgrenMotorerna varvades upp för den sista gången nere på startlinjen inför finalracet. I pole position den unge norrmannen Kevin Aabol med Daniel Haglöf bredvid sig. Björk och Ekblom tog plats i det femte startledet och direkt ifrån start var Ekblom vass som en kobra och slog sig fram. Björk var betydligt mer avvaktande och under de inledande varven kändes det nästan som att Björk drabbats av ett nervdaller. Aabol och Haglöf i täten var dock ohotade i ledningen när Ekblom passerade bil efter bil på vägen upp mot toppen. Mitt i racet vaknade även Björk upp ur dvalan och Kimiläinen fick känna på hårda tag när Björk vallade sig förbi finländskan. Hårda tag och vassa armbågar visade Fredrik Ekblom gott om när han beslutsamt tog sig förbi både Haglöf och Aabol för att ta över täten i slutskedet på racet. Men Ekbloms fantastiska uppkörning blev inte tillräcklig när Thed Björk kontrollerade mästerskapsfighten från sin tredjeplats över mållinjen för att säkra sin tredje raka STCC-titel, den fjärde totalt i karriären.Björks lättnad efter finalracet gick inte att ta miste på och det var en lycklig mästare som firade på taket på den Cyan-blåa Volvon efter mästerskapssegern.Detta var den sista delen i STCC-summeringen av säsongen 2015. Nu blickar vi framåt mot en minst lika underhållande säsong 2016!STCC Knutstorp. Foto: Jerry Karlgren 

Föregående
Föregående

Fullmatad STCC-säsong väntar racingeliten 2016

Nästa
Nästa

Team Tidös Race4Health: Göransson i svensk välgörenhetssatsning i Afrika