Rasmus Mårthen debuterar i STCC med Team Kia

När Rasmus Mårthen debuterar i STCC i Karlskoga på lördag blir han den fjärde Team Kia-föraren i STCC den här säsongen. Och förhoppningen är att det är starten på ett långt samarbete.
– Vi håller på att jobba med en plan för 2016 och även 2017 och just nu ser det bra ut, säger teamägaren Tobias Johansson.22-årige Rasmus Mårthen har tidigare kört i JTCC, V8-serien i Sverige samt Scirocco Cup och Castrol Cup ute i Europa. Hans främsta merit är en andraplats totalt i JTCC 2010. Men nu ska han mäta sina krafter mot förare som Thed Björk, Fredrik Ekblom, Richard Göransson och Fredrik Larsson.
– Ja… Dom har rutin. Jag kommer inte slå dom första helgen, och inte andra och inte tredje, säger Mårthen och skrattar.
– Jag har inte en ens hel testdag i den här bilen, det kommer att ta lite tid att komma in i det. Men jag har åkt fort när jag provat på den här typen av bilar. Jag har alltid varit snabbare i bakhjulsdrivet, så den delen är väldigt positiv, säger han.Rasmus Mårthen har hållit upp med racing i drygt ett år.
– Jag har varit skadad sedan en krasch i juni 2014. Jag gick med korsett till februari-mars och jag har inga höga krav på mig själv, utan det gäller att öka farten successivt.Med tanke på det ligger han lågt med den sportsliga målsättningen inför debuthelgen.
– Det blir enklare efter Karlskoga att prata målsättning inför fortsättningen. Då vet vi mer var vi står. Den här helgen handlar det om att få så mycket varv i kroppen som möjligt, säger han.Vad behöver du prestera för att vara riktigt glad efter debuten?
– Då ska jag vara topp fem i ett av racen.För att du ska vara nöjd?
– Minskat gapet till de som är med i toppen.Och besviken?
– Jag vill inte åka hem och få betala en stor kraschpeng…Team Kia är baserat i Avesta i Dalarna och Rasmus Mårthen är en tvättäkta mas, uppväxt i Mora men bor numera i Leksand. Och satsningen har en stark dalaprägel, bilens lackering har hämtat inspiration från dalahästen.
– Jag och Tobias och pratat i många år om att göra något tillsammans men tidigare har det inte riktigt passat. Men nu passar det riktigt bra och vi har satt i hop ett dalaprojekt där vi designat bilen som en dalahäst, säger Mårthen.Hur har projektet tagits emot?
– Responsen har varit sjukt bra, idén gillas av alla. Jag har aldrig har haft ett år där vi fått till så många möten med olika företag.Och det är en väldigt positiv signal. Att ens få till ett möte med en tänkt partner är inte det lättaste.
– Om man ringer 100, får man kanske träffa 10 och det blir något med 1. Så svårt är det. De som får ihop det långsiktigt gör ett enormt jobb, säger Tobias Johansson som hoppas att samarbetet med Mårthen på sikt ska gynna teamet på den lokala marknaden.
– Vi får mer uppmärksamhet här på hemmaplan och närheten är viktig.Tobias Johansson har inga höga, sportsliga förväntbningar på sin nya förare till debuten. Mårthen ska köra de tre avslutande tävlingarna och, som sagt, förhoppningsvis både 2016 och 2017.
– Det är otroligt tufft att kvala in bland de åtta bästa i STCC, kvaliteten på förare och team är riktigt bra.Team Kia kommer till start med tre bilar i Karlskoga, förutom Rasmus Mårthen är det Erik Johansson och Kevin Aabol som försvara Kia:s färger i årets femte av totalt sju tävlingshleger.
Till nästa deltävling, på Solvalla om en månad, är förhoppningen att teamet ska tävla med fyra bilar. Då ska även Emelie Liljeström stå på startlinjen.STCC i Sveriges TelevisionSVT Play lördag 15 augusti 13.20-16.00, live
SVT2 söndag 16 augusti 18.00-19.00, sammandrag.Tidsschema STCC Karlskoga 14-15 augustiFredag 14 augusti14.55-15.25: Test 1.
17.25-17.55: Test 2.

Lördag 15 augusti09.25-9.40: Kval, Q1.09.45-10-05: Kval, Q2.14.05-14.30: Race 1.
16.15-16.40: Race 2.

Föregående
Föregående

Fredrik Larsson i mästerskapsfokus inför Karlskoga

Nästa
Nästa

Rasmus Mårthen premiärvisar sin STCC-design