STCC tar över Swedish GT – superbilarna kliver in på arenan
Racingserien Swedish GT tas över av racingpromotorn STCC från och med 2015. I Swedish GT deltar sportbilar av klassiska märken som Aston Martin, BMW, Audi, Porsche, Ferrari, Ginetta och Lotus.– Vi ser Swedish GT som en spännande, färgstark och viktig klass i svensk racing och vår ambition är att den ska fungera som ett komplement till de övriga klasserna som körs under vårt paraply, säger Jonas Lundin, VD för STCC. Nu tar vi ett grepp om Swedish GT för att klassen ska få det lyft den behöver för att bli en del av STCC.Leif Lindström grundade Swedish GT 2010 och har sedan dess varit ansvarig för klassen i Sverige. Nu är det dags att växla upp för att serien ska blomma ut ordentligt, menar han.– Jag har sedan en tid tillbaka letat efter en organisation som bättre skulle kunna tillvara ta klassens intressen och STCC erbjuder det som behövs, säger Leif Lindström. Jag har tagit Swedish GT till en relativt hög nivå men för att serien ska utvecklas till nästa nivå måste den bli en del av en större kommersiell plattform och nu blir det verklighet tillsammans med STCC.Leif Lindström kommer dock inte att försvinna – istället kommer han att fortsätta fylla en viktig funktion för mästerskapet.– Leif har stor kompetens och erfarenhet som vi vill ska komma serien tillgodo även fortsättningsvis, säger Jonas Lundin. Leif har också ett oerhört stort internationellt kontaktnät som är viktigt för oss att ha tillgång till. Sedan kommer Leif också att finnas med som speaker på våra tävlingar, något som vi vet är mycket uppskattat både bland deltagare och publik.Internationellt har GT-racingen växt under de senaste åren, mycket tack vare Pro-AM-konceptet där professionella förare och amatörer kör tillsammans i team. Samma koncept används i Swedish GT. Flera av de team som deltar under STCC:s helger deltar även i Swedish GT – nu kan de vara med i båda klasser under en och samma helg.– Det gör att teamen kan slå ut sina fasta kostnader på två klasser samtidigt som vi ger dem möjlighet att skapa sig en bredare plattform att stå på, säger Jonas Lundin. Konceptet med att mixa amatörer med proffs gör också att vi ser Swedish GT som en viktig möjlighet för yngre förare att få prova på snabba bilar samtidigt som de kan coacha de mindre erfarna förarna i amatörkategorin.En viktig partner för STCC i driften av Swedish GT är Autoropa, ett fullserviceföretag för exklusiva bilar, som med sitt team Scuderia Autoropa också är en aktiv aktör inom mästerskapet. Finalen för Swedish GT kommer att köras i samband med Autoropa Racing Days på Ring Knutstorp nästa år.– Vi är jätteglada och ser fram emot att Swedish GT nu blir en del av STCC. Det här ger klassen goda förutsättningar att få in fler starka bil- och varumärken i startfältet, säger Martin Nelson, delägare och ansvarig för banevenemang hos Autoropa, och dessutom teamchef och förare i Scuderia Autoropa.Kalender för STCC och Swedish GT meddelas inom kort.