Blir det STCC för Erik Johansson i Team Tidö nästa år?

Erik Johansson, 17 år från Gnosjö, skulle egentligen ha testat STCC redan förra året som en belöning för sin mästartitel i Formel Renault 1.6 2013 men av olika anledningar blev testet aldrig av. Nu har Erik fått chansen av Team Tidö att ta igen det. I tisdags på Gelleråsen fick han möjlighet att sätta sig bakom ratten på Team Tidös STCC-Saab. – Det var kul eftersom jag inte har kört på ett tag, säger Erik. Jag var förvånad över hur snabbt jag kom in i det men jag tror att jag har en fördel av att ha kört formelbil, Formel Renault är en bra skola.I år var tanken att Erik skulle ha kört Formel 3 internationellt men av det blev det inget.– Det krävs mycket pengar och vi fick inte till det, säger Erik. Istället har jag ägnat mig åt FIA Academy som är ett utvecklingsprogram för unga talanger anordnat av internationella bilsportförbundet.Den närmsta framtiden för Erik är långt ifrån klar. Fortfarande lockar en internationell karriär men det kan även bli en fortsättning i Sverige.– Helst vill jag ju köra internationellt, jag är ju ung men STCC är ett starkt mästerskap som jag inte utesluter att köra i framtiden – jag är redo för det, säger Erik.David von Schinkel, teamchef för Team Tidö, var imponerad av Eriks sätt att ta sig an STCC-testet även om han inte vill dela med sig av några varvtider. Testet var främst avsett som en möjlighet för Erik att prova på bilen.– Normalt är ett sådant här test mellan fem och åtta varv, vi kunde ge Erik hela 40 varv vilket han uppskattade och genomförde mycket bra. Vad Erik än kommer att köra så vet jag att det blir bra, jag har trott på Erik sedan dag ett, säger David von Schinkel. Jag är supernöjd med testet och det var kul att få se Erik köra bil igen efter tio månader där han har lagt mycket tid på FIA Academy. Självklart vore det fantastiskt om vi kan bidra till att ta fram Sveriges yngste STCC-förare sedan Mattias Ekström gjorde debut i STCC 1997.

Föregående
Föregående

Blir Kevin Aabol näste norrman i STCC?

Nästa
Nästa

STCC-test för racingtalanger