Theds krokiga väg till andra raka – del 3/3

STCC Semcon Race Solvalla 5-6 september

Med självförtroendet på topp anlände Thed Björk till Solvalla och förkunnade att han minsann skulle köra skjortan av konkurrenterna. Precis som banan i Göteborg var en favoritbana var Solvalla en bana som väckte goda minnen från 2013 till liv. Då vann Thed överlägset och nu skulle han upprepa bravaden. En Thed Björk med självförtroendet på topp går inte att rå på och det fick konkurrenterna känna av. Thed var konsekvent snabbast och det var egentligen bara utgången av det första heatet, med omvänd startordning, som skapade en viss oro på förhand. Det första heatet blev också en hetsig historia på den trånga banan. Det stångades och trycktes av till höger och vänster men Björk kunde navigera sig igenom alla svårigheter utan problem. Det fartmässiga övertaget gjorde att han aldrig behövde ge sig in i svåra situationer i onödan och han hade hela tiden kontroll på Fredrik Larsson. Fredrik Ekblom? Ja, eländet från Ring Knutstorp fortsatte och Ekblom gick poänglös från det första heatet efter att ha kolliderat med Richard Göransson. I det andra dominerade Björk med Ekblom och Larsson på behörigt avstånd. Bollen var upplagd på straffpunkten av Björk själv – nu återstod bara att slå den i mål i finalen på Mantorp Park.

"Jag är oerhört stolt och glad för hela teamet att ta den här segern, den satt perfekt! Finalen kommer att bli tuff och det är långt ifrån avgjort, men utgångsläget är mycket bra efter den här segern." – Thed Björk

Resultat Kval 1

1 Thed Björk Volvo S60 43.103
2 Richard Göransson Saab 9-3 +0.177
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.213
 
Resultat Kval 2 – Super Pole
 
1 Thed Björk Volvo S60 43.432
2 Richard Göransson Saab 9-3 +0.446
3 Philip Forsman BMW S-R +0.456
Resultat Heat 1
1 Andreas Wernersson Kia Optima 26 varv
2 Mattias Andersson Dacia SE +0.558
3 Linus Ohlsson Kia Optima +1.888
...
5 Thed Björk Volvo S60 +3.078
Resultat Heat 2 
1 Thed Björk Volvo S60 26 varv
2 Philip Forsman BMW SR +5.291
3 Richard Göransson Saab 9-3 +9.622
Tabell
1 Thed Björk Volvo S60 231 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 200
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 170

 STCC Yokohama Grande FinaleTrots att Thed bevisligen var i samma form som i fjol och självförtroendet var på topp kunde en viss nervositet anas under den självsäkra ytan. På fredagen passade teamet på att ta bilder som skulle illustrera den nya mästerskapssegern – och Thed var inte alls förtjust i arrangemanget även om det gjordes av praktiska skäl och är en återkommande händelse i samband med finalerna. Trots det stora poängförsprånget var mästerskapssegern långt ifrån given. Ett halvmisslyckat kval följt av en krasch i det första heatet och frågan om vem som skulle ta hand om guldet hade varit vidöppen. Ekblom var mer eller mindre uträknad men Larsson utgjorde fortfarande ett hot och Theds skepsis mot att posera med segertrofén innan mästerskapet var i hamn var befogad. Men när det väl gällde rådde det ingen tvekan – redan i de inledande testpassen spelade Thed i en liga för sig och kvalsegern i det första och poänggivande kvalpasset kändes i efterhand som rätt given. I det första heatet var Thed tvungen att ta åtta poäng för att säkra segern. Efter ett dramatiskt heat, där Thed drabbades av växlingsproblem och var involverad i flera tuffa närkamper, kunde han säkra sin andra raka STCC-titel, och den tredje totalt, när han gick i mål som fyra. Larsson gjorde vad han kunde, tog hem segern, men det räckte inte, Björk hade gett sig fasen på att inte lämna avgörandet till säsongens sista heat, kistlocket skulle spikas igen redan i det första heatet och det gjorde han med besked. Med titeln i hamn var det en avslappnad Thed Björk som kunde sätta sig bakom ratten i sin Volvo S60 för att köra säsongens sista heat. Han blev tvåa efter en underhållande duell med teamkompisen Ekblom där ingen av dem lämnade några marginaler till den andre. När tabellen räknats samman toppade Thed med 279 poäng, 33 poäng mer än Fredrik Larsson, en stor marginal men långt ifrån lika stor som i fjol då mästerskapet var avgjort redan före finalen.I backspegeln var Thed Björks insats under säsongen lika kanske mer imponerande än fjolårets trots att segern satt långt inne jämfört med i fjol. Thed fick ägna inledningen av säsongen åt att jaga Larsson och Ekblom och halkade rejält efter i tabellen. Men han litade på sin egen förmåga och att snabbheten till slut skulle fälla avgörandet. Därför lät han sig inte hetsas till några onödiga misstag som hade kunnat kosta honom i långa loppet. Inte ens efter Falkenberg då uppförsbacken i mästerskapet var som brantast syntes någon desperation och kanske var det just det som fällde avgörandet. Naturligtvis har även teamet, Volvo Polestar Racing, en stor del i framgången och Thed har sannolikt bättre förutsättningar än merparten av konkurrenterna från de övriga teamen men han har också slagit sina teamkamrater två säsonger i rad – och de, Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom och Linus Ohlsson, har i sin tur inte rått på de övriga konkurrenterna trots samma förutsättningar som Thed. Med andra ord, Thed har utnyttjat fördelarna bättre än någon annan och det är så man blir mästare.

"Känslan är obeskrivbar! Jag har fått kämpa hårt tillsammans med teamet som har gjort ett perfekt arbete under hela året. Att få kröna säsongen med min tredje STCC-titel är helt underbart och något jag värderar oerhört högt i min racingkarriär" – Thed Björk

Thed har mognat som förare under de två senaste säsongerna. Där han tidigare kunde bli för ivrig och fatta snabba beslut som kanske inte alltid var de bästa i situationen har ett helt annat lugn och en trygghet infunnit sig. Just nu ser han oslagbar ut och frågan är vem som ska kunna utmana honom nästa år. Att det ska infinna sig en mättnad efter de två senaste säsongernas framgångar är bara att glömma. Det finns motivation att hämta – inför nästa säsong har Thed Björk nämligen lagt ribban på en nivå där bara Janne "Flash" Nilsson, Richard Göransson och Roberto Colciago har varit före honom. Ingen av dem tog sig över ribban den gången – ska Thed Björk bli först att lyckas och ta tre raka STCC-titlar, det är den stora frågan inför säsongen 2015.Resultat Kval 1

1 Fredrik Ekblom Volvo S60 1:16.119
2 Thed Björk Volvo S60 +0.165
3 Mattias Lindberg Kia Optima +0.360
Resultat Kval 2 – Super Pole
1 Thed Björk Volvo S60 1:16.631
2 Fredrik Ekblom Volvo S60 +0.054
3 Richard Göransson Saab 9-3 +0.545
4 Philip Forsman BMW SR +0.622
5 Linus Ohlsson Kia Optima +1.686
Resultat Heat 1
1 Fredrik Larsson BMW SR 15 varv
2 Andreas Wernersson Kia Optima +5.632
3 Linus Ohlsson Kia Optima +6.111
4 Thed Björk Volvo S60 +6.375
Resultat Heat 2
1 Fredrik Ekblom Volvo S60 15 varv2 Thed Björk Volvo S60 +0.8563 Fredrik Larsson BMW SR +1.173
Tabell
1 Thed Björk Volvo S60 279 poäng
2 Fredrik Larsson BMW SR 246
3 Fredrik Ekblom Volvo S60 228

 

Föregående
Föregående

Stor testdag för pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal

Nästa
Nästa

Theds krokiga väg till andra raka – del 2/3