Richard Göransson summerar säsongen så här långt

Nu är den första av de fyra stora blocken i min säsong avslutad, sex tävlingshelger och 11 tävlingar har körts på bara sex veckor. Det var inte tanken att det skulle bli så mycket från början men tack vare Andreas Eriksson på Olsbergs MSE fick jag chansen att köra två deltävlingar i Rallycross-VM som först inte var planerat.

Det har varit några mycket lärorika veckor och väldigt mycket nytt. Nytt STCC-team, ny sport i och med Rallycross, tävlat med en Ferrari för första gången och även förberett oss inför 24-timmars på Nürburgring med Mercedes med ny bil och nytt team. Alla konstellationer av team har varit helt nya, så hjärnan liksom resekontot har gått på högvarv.

Säsongsstarten summerar jag så här.

RG_stcc_gbg_140606_1280_002

STCC

I ett mästerskap där jag har kört länge blev det ett nytt team för mig i år. Det här är faktiskt min 12:e STCC-säsong och i år fick jag chansen att köra för Team Tidö.

Det är fortfarande ett väldigt ungt STCC-team som i år gör sin tredje säsong i STCC. Jag tycker man kan säga att vi i år har börjat från noll och tillsammans börjat bygga vägen framåt. Teamet har unga och hungriga mekaniker varvat med erfarenhet i form av framförallt teamchef Johan Kvick (som jag jobbade ihop med på Flash Engineering och vann STCC tillsammans med 2008) och i kombination med en entusiastisk teamchef, David von Schinkel, och min lugna raceingenjör Jocke Zetterström. Det är många olika karaktärer men en väldigt skön mix.

Vi inledde försäsongstesterna lite ”hackigt” på Ring Knutstorp men till premiären kom vi bättre förberedda efter att ha gjort vår hemläxa efter testerna.  På fyra race har vi kvalat in trea alla gånger, tagit två pallplatser men även drabbats av två drive-through vilket definitivt är två för mycket. Om jag kan lugna mig lite i det första STCC-racet varje helg (där man vänder på startordningen för de tio första i kvalet) och vi kan hitta lite mer fart i bilen så kommer årets STCC att bli en succé.  Just nu ligger vi fyra totalt med fyra tävlingshelger och totalt åtta race kvar att köra. Vi är definitivt med i kampen om mästerskapet, efter Göteborg minskade vi avståndet efter en bra poänghelg och vi är nu 18 poäng från ledningen och det är 300 poäng kvar att köra om.

RG_SLSt_mp_140401_1280_049

GT

Även i GT blev det ett nytt team för mig i år och även en helt ny bil. Efter att ha tävlat för BMW och kört deras BMW Z4 GT3 fick jag i år chansen att byta till tyska ROWE-teamet och köra en Mercedes Benz SLS AMG GT3, bilen som vann 24-timmars på Nürburgring ifjol där jag var med och kom tvåa totalt med Marc VDS.

Jag fick en chans att testa bilen för första gången i Barcelona i våras och kom in i den väldigt snabbt. Den stora skillnaden är framför allt att Mercedesen har en längre hjulbas som gör bilen betydligt lugnare och att den även har en stor motor, 6,2 liter, som gör att det är viktigt att använda motorns vridmoment hela tiden.

Något som däremot är knepigt med bilen är att den inte riktigt gillar att köra på curbs,  lite extra knepigt eftersom jag älskar att köra på curbs!

Under första testet på Nürburgring råkade jag också ut för min första stora krasch på Ringen. Det var torrt på hela banan men i en kurva hade det precis kommit en regnskur och utan förvarning dammade jag av banan i 230km/tim och bilen blev totalskrot. Efter att teamet byggt en helt ny bil kunde vi köra det sista förberedande racet för några veckor sedan inför 24-timmars och vi var helt klart med i tempot. Vi samarbetar också med Michelin och de har tagit fram ett mycket bra däck som vi vet kommer komma till stor nytta under 24-timmarsloppet under midsommarhelgen.

ARD_Mantorp_mp_1280_088

På hemmaplan har jag också tävlat i GT och där har det också blivit en ny bil för mig, en Ferrari! Det var kanske lite otippat för många att jag också skulle köra i Swedish GT i år men det var riktigt kul under premiärhelgen på Mantorp. Jag körde bilen för första gången under fredagstestet och kom in i det direkt. Bilen var väldigt lättkörd men gillade inte att köras för hårt, det gynnade varvtiderna att köra lite mjukare. Chansen att köra Swedish GT kom från Scuderia Autoropa och under premiären vann vi allt vi kunde vinna. Mest sura över det var nog mina utländska teamkollegor som hade hyrts in av några andra privatförare och självklart för att komma dit och vinna. En av de har vunnit Ferrari World Challenge och han hade inte riktigt räknat med att få stryk av en grabb från Örebro som körde bilen för första gången. Jag ser redan fram emot nästa race som är i Falkenberg i juli.

RXlites_Arvika_RG_mp_1280_040

Rallycross

I år blev det också en helt ny sport för mig och det har varit extremt lärorikt. Ett inhopp i rallycross blev plötsligt möjligt efter att ett samarbete mellan Team Tidö och Olsbergs MSE kom igång. Vi kom överens om att testa på sporten under lite ”enkla” former och köra entypsklassen Supercar Lites. En bil med 4-hjulsdrift och drygt 300hk. Alla som kört denna klass har visat sig vara väldigt framgångsrika i den stora klassen Supercars.  Planen var att köra SM men Andreas Eriksson på Olsbergs MSE gav mig möjligheten att även köra VM i Portugal och England. Försäsongstesterna gjordes i Strängnäs och det var sjukt kul att köra. I Portugal, som blev min första tävling, lyckades vi komma trea totalt. Helt galet men väldigt lärorikt. I rallycross är det korta intensiva heat där man måste ta ett ”Joker-lap”, dvs en alternativslinga, under ett av varven. Kvalheaten är 4 varv och semifinaler och final körs över 6 varv.

Det riktigt svåra har varit att lära sig att starta rätt och bra samt att få upp speeden på de halare gruspartierna. Utvecklingskurvan går åt rätt håll och jag är tryggare i bilen varje gång jag kör och jag sticker inte under stolen med att jag gärna skulle vilja testa Supercars-bilarna,600hk och helt galna.

Resultatmässigt har jag fått ihop 7 pallplatser på 11 race varav två segrar.

Innan det är dags för sommaruppehåll blir det en ny intensiv period över fyra veckor. Först väntar 24-timmars på Nürburgring under midsommarhelgen och sen följer i rask takt rallycross i Strängnäs och Höljes och STCC samt Swedish GT i Falkenberg. Fem tävlingar på fyra veckor!

Stay tuned!

/Richard

Föregående
Föregående

Richard Göransson möter det Gröna Helvetet

Nästa
Nästa

Team Tidö i Göteborg – se filmen