Mattias Lindberg tog bästa startposition av Team Kia-förarna

Mattias Lindberg var nionde snabbast i första kvalpasset, det gör att
han startar tvåa i lördagens första STCC-race och nia i det andra. Linus
Ohlsson startar fyra respektive sjua. Andreas Wernersson drabbades av
ett växellådshaveri och kom aldrig ut till kvalet och startar sist i
båda racen.
Linus Ohlsson var bäst placeringsmässigt av Team Kia-förarna i första
kvalet. En sjundeplats gjorde att han fick en plats i slutkvalet (dit de
åtta bästa går). Där blev han också sjua.
– Vi förbättrade bilen en hel del från testerna, nu har vi en stabilare
grund att jobba från. Men det är fortfarande en bit kvar, vi behöver
hitta ytterligare tre-fyra tiondelar för att jag ska vara nöjd med min
fart, sade Linus Ohlsson.
Du startar fyra i första racet och sjua i andra, vad säger du om det
utgångsläget?
– Fyra kan bli bra, jag ska försöka få till en pallplats. Sjunde rutan i
andra racet är tuffare, ska jag kunna göra något från den positionen
behöver vi hitta ännu mer fart med tanke på att det är så svårt att köra
om på Knutstorp. Men jag tror samtidigt att vi har en bättre racesetup
än kvalsetup, sade Linus Ohlsson.
Mattias Lindberg missade slutkvalet med ynka fem tusendelar. Men det nya
kvalsystemet gör samtidigt att en sämre placering bland de tio bästa ger
en bättre startposition i första racet. Men han hade mer än gärna bytt
niondeplatsen mot en åttondeplats och en plats i slutkvalet.
– Vi körde kalla däck till grundkvalet och tänkte ha varma till
slutkvalet bara för att vara med så långt upp som möjligt. Men nu kom
jag inte ens med till slutkvalet och fick ingen användning av mina varma
däck, sade han.
Varje bil har bara tillåtelse att använda däckvärmare till ett set däck
i kvalet, det handlar om taktik, med andra ord. Mattias Lindberg var nöjd med sin bil.
– Jag har inget att klaga på, bilen kändes bra.
Du startar tvåa i din första STCC-tävling i karriären?
– Ja, det kommer att vara ganska nervöst. Jag ska försöka hålla mig
kall, sade han.
Andreas Wernersson var otroligt besviken över att ha missat kvalet. Han
var med i den absoluta toppen i andra testet och hade stora
förhoppningar inför kvalet. Men när teamet gick igenom hans bil efter
testerna upptäcktes problem med växellådan och det fanns inget annat att
göra än att byta den. Det tog såpass lång tid att han inte han ut och
sätta någon tid, därmed får han starta sist i lördagens båda race.
– Det gick jättebra på testerna, bilen gick superbra och det fanns mer
att ge till kvalet.
Det var på vippen att teamet fått bilen klar så att han åtminstone
hunnit med något varv.
– Det fattades tre-fyra minuter, sade han med en stor suck.
Hur resonerar du inför lördagens båda race?
– Jag får nog göra en jäkligt bra start, bromsa senast på banan och köra
om allihop, sade han med ett snett leende.
Något mer allvarligt konstaterade han:
– Farten finns men det är inte kul att starta från 13:e plats, det går
ju knappt att köra om på den här banan.
Erik Jonsson står i pole position i första racet och Fredrik Ekblom står
först i det andra.
Lördagens två STCC-race startar 12.10 respektive 14.05.
Föregående
Föregående

Pole för Ekblom och Volvo Polestar Racing

Nästa
Nästa

Larsson och Ekblom tog varsin pole