Rätta känslan i Dacia Dealer Team

På fredag inleds STCC-säsongen 2014. Det ser Mattias Andersson och Dacia Dealer Team fram emot.

– Allt känns bra inför premiären på Ring Knutstorp. Körningen, känslan i bilen och stämningen i teamet, hälsar Andersson.

Efter en vår med fantastiska försäljningssiffror är det uppåt i Dacia inför märkets andra säsong i svensk racings kungaklass, STCC. Jämfört med 2013 har Dacia ökat sin bilförsäljning i Sverige med, hör och häpna, 431 procent under årets första fyra månader.

– Nu när Dacia funnits på den svenska marknaden i några år känns det riktigt kul att fler köpare tagit till sig Dacias budskap om rymliga, robusta och prisvärda bilar, säger Dacias varumärkeschef Joakim Jöhncke.

– Bästa ökningen av alla märken i Sverige. Självklart är det roligt att vara en del av den utvecklingen, säger Andersson, som själv verkar på topp inför premiären.

– Testen på Ring Knutstorp för någon vecka sedan var bra. Jag kände mig hemma i bilen direkt och kunde attackera från start. Dessutom trivdes jag bra med de nya däcken, som gav bättre grepp än de gamla. Jämfört med i fjol känns det som om vi kommit närmare toppen redan.

En annat viktigt besked Andersson fick under försäsongstestet var att de nya, viktiga teknikerna i teamet smälte in bra. Andersson har ny ingenjör, Torbjörn Krondahl, och två nya mekaniker, Johan Björnsson och Fabian Hallbom.

– En skicklig trio med hög ambition och arbetsmoral. Det kändes direkt att det här kommer bli bra, konstaterar Andersson belåtet.

"Att slå sig in bland de fem främsta, eller erövra en pallplats, blir precis lika svårt som förra året"

STCC AB har gjort om tävlingsformatet till den här säsongen. Alla racehelger innehåller två poänggivande heat, men det finns 25 poäng att tävla om även i fredagens kval som är uppdelat i två delar, Q1 och Q2.

Q1 bestämmer startordningen i lördagens första heat och det är här det finns poäng att tjäna. Snabbast erövrar däremot inte pole position. De tio främsta i kvalet startar nämligen det inledande loppet i omvänd ordning.

Till Q2 avancerar de åtta främsta från Q1 och via så kallad superpole gör dessa upp om de främsta startpositionerna i race två. Q2 ger inga poäng.

– Jag har aldrig tidigare kört ett mästerskap där kvalet i poäng räknat varit lika mycket värt som heaten, men jag välkomnar det nya upplägget och regelverket med omvänd startordning borde gynna mig. Jag tycker det ska bli spännande och se hur allt utvecklar sig. Det kommer att finnas 75 poäng att köra om i varje deltävling, men att ta full pott tror jag blir extremt svårt.

Mattias Andersson nådde ett par femteplatser som bäst 2013. I år siktar han betydligt högre.

– Målsättningen är att bli bland de fem främsta i hela mästerskapet. Därtill vill jag ta den första pallplatsen, och helst också den första segern, för Dacia så fort som möjligt.

Totalt kommer 13 bilar till start i årets upplaga av STCC. Konkurrenssituationen är ungefär den samma som i fjol. Toppförarna är kvar och underifrån har den nya generationen fyllt på.

– Att bli bland de tio främsta i loppen blir kanske lite lättare i år än vad det var i fjol, men att slå sig in bland de fem främsta, eller erövra en pallplats, blir precis lika svårt som då, konstaterar Andersson.

Sveriges Television fortsätter sin satsning på STCC. Tävlingsheaten kommer att visas live i SVT Play och varje lördagskväll efter tävling visar SVT ett timslångt magasinsprogram.

Föregående
Föregående

Ny hemsida för RallyX lanserad

Nästa
Nästa

Wernersson ska tävla mot idolerna