Dacia ökar sin andel på den svenska bilmarknaden, det rapporterar Renault Nordic i en pressrelease. Märket ökar sin försäljning med 845 procent från januari 2013 till januari 2014 – från 42 sålda bilar till 397! Enligt Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia, är satsningen på motorsport en del av förklaringen.
– Tack vare ökad marknadskommunikation, fokus hos Daciaåterförsäljarna och nya produkter börjar nu försäljningen ta fart ordentligt. En stor bidragande orsak till att Dacia har ökat sin kännedom är också de befintliga kunder som är ambassadörer för märket, samt satsningen på motorsporten med Dacia Dealer Team i STCC, säger Jöhncke.
Förra säsongen debuterade Dacia Dealer Team i STCC med Mattias Andersson som förare och teamchef. Bästa resultatet blev tre femteplaceringar och en sammanlagd åttondeplats i mästerskapet – men det viktigaste av allt var att bilen syntes.
– Synligheten i samband med STCC är viktig, säger Jöhncke. Vi får visa vårt varumärke i ett bra sammanhang inför en relevant målgrupp. I år gör vår andra säsong i STCC och då hoppas vi att vi kan vara med högre upp i resultatlistan och synas ännu mer.
|