Daniel Haglöf, 35 år, är en del av svensk racings framtid. Sakta men säkert har han tillsammans med Poker Wallenberg byggt upp sitt team, PWR Racing Team, sedan starten förra säsongen till ett av landets främsta utmanare. I år slutade Haglöf på nionde plats i STCC och siktet är inställt på högre placeringar nästa säsong. Men viktigare än resultaten i år har varit förändringarna på insidan av teamet.
– Vi har tagit ett stort steg framåt i år jämfört med fjolåret. På de flesta punkter där vi behövde förbättra oss har vi gjort det och vi har en fantastiskt bra stämning i teamet – vi jobbar som ett lag, säger Haglöf.
– Vi gör allt rätt organisatoriskt nu. Det är framförallt vårt arbetssätt och strukturen som har förbättrats. Vi har varit bättre ute i tid och bättre förberedda så att vi har fått ut maximal tid ute på banan.
Och tid ute på banan är viktigt. Enormt viktigt. Eftersom testmöjligheterna är kraftigt begränsade i STCC gäller det att utnyttja varje sekund under en tävlingshelg. Men det finns ett problem som inte går att komma runt – med bara en bil i teamet så har man mindre sammanlagd tid ute på banan än de konkurrenter som driver flera bilar. Lösningen är att PWR blir ett tvåbilsteam 2014.
– Tittar man på hur det har sett ut i år är det nödvändigt med en bil till för att kunna hämta in mer data, säger fortsätter Haglöf. Vi hittade oftast inte rätt inställningar förrän till racet – med en bil till hade varit med redan i kvalen och det hade gjort stor skillnad för resultaten.
Den resultatmässiga höjdpunkten för året kom i Falkenberg där Haglöf blev trea i det första heatet efter en riktig kämpainsats men det var också ett exempel på en rätt typisk racehelg – snabbare pace i racen än i kvalen, något som Haglöf hade gemensamt med flera av de mindre teamen i startfältet.
– Vi har kommit med en idé till banan och när den har varit fel har vi inte hunnit ifatt. Ett par gånger var vi rätt ute från början, som i Tierp, men där förändrades greppet under helgen till det sämre för oss och vi lyckades inte anpassa bilen efter det.
Visionen är att PWR ska växa till ett stort och starkt team som kan hjälpa fram unga juniorer i karriären. Men det går att växa på olika sätt – Daniel Haglöf lever efter en gammal och beprövad devis.
– Man ska mätta mun efter matsäcken, drar man på sig för stora kostnader så är risken stor att man står där med skägget i brevlådan efter ett par säsonger, säger han. Jag har skaffat mig en gedigen racingutbildning genom alla de mindre klasser jag har kört i karriären. Till exempel, när jag körde S60 Challenge i egen regi lärde jag mig att väga värdet av varje krona mot vad jag kunde få ut i prestanda. Jag har aldrig satt mig i en bil under min karriär utan att ha haft svart på vitt vad det kostar att krascha och jag har tackat nej till många erbjudanden om attraktiva styrningar eftersom det har inneburit en för stor ekonomisk risk.
Och tänket från de tidiga racingåren har Daniel tagit med sig in i PWR och precis som då är det pappa som sköter ekonomin.
– Vi jobbar med samma grund som då. Det gäller att skapa stabilitet och kontinuitet i verksamheten innan man kan ta på sig de stora projekten. Vi har en bra modell runt vår satsning. Låga omkostnader ger oss möjlighet att växa.
Daniel Haglöf är en klok general. Receptet för att etablera PWR Racing är att jobba långsiktigt med sponsorer och partners. Verksamheten ska växa organiskt, inte genom riskabla investeringar.
– Jag är nöjd med säsongen, säger Haglöf. Vi har vuxit sakta men säkert, förbättrat oss sedan förra året, och gjort ett hyggligt ekonomiskt resultat. Det gäller att bygga bra relationer med sponsorerna och där har vi lyckats bra. Nu är vi redo att ta nästa steg i utvecklingen.
Vad det innebär för 2014 återstår att se men även om Daniel inte vill avslöja för mycket så talar mycket för att PWR kommer till start med två bilar. Och en Daniel Haglöf med rätt förutsättningar bakom ratten på en STCC-bil är en utmanare som inte går att räkna bort. |