Young Driver-test med WCR

Efter STCC-racet i Karlskoga genomförde WestCoast Racing i samarbete med STCC ett test för några unga förare. Under söndagen var bland annat Philip Forsman, tidigare Carrera Cup, Erik Jonsson, Carrera Cup och Henric Skoog, Clio Cup på plats för att testa Richard Göranssons STCC-bil. Efter att åkt med Richard Göransson i Fredrik Larssons bil fick de tre förarna köra 10 varv var i Göranssons BMW SR och se jämförelser med den fyrfaldige STCC-mästarens varv.Teamchef Dick Jönsson Wigroth tog initiativet till testet för att tillsammans med STCC visa hur STCC-bilen är att köra och ge en större inblick i vad STCC är och hur det fungerar.- Vi ville ta chansen att visa mer om vad STCC är och hur STCC-bilen är att köra, förklarar Dick. Varje förare fick 10 varv var i bilen och de körde väldigt bra. De fick chans att se sina data jämförda med Richards och se att det inte är en omöjlighet att hävda sig i STCC. Vi vill skapa ett större intresse för STCC och få fler chansen att prova på. Det här var det första testet av det slaget men vi hoppas att fler kan genomföras. Samtliga förare skötte sig väldigt väl och visade att det finns många förare i de andra klasserna som kan hävda sig väl i största klassen.Med en av WestCoasts racingingenjörer, Richard Göransson och stora delar av teamet på plats för testet hade förarna en bra uppställning för sitt test. Samtliga lämnade testet i Karlskoga nöjda och med mersmak för STCC-bilen.Philip Forsman, tidigare Carrera Cup:- Det var en bra dag där jag tog det lugnt och körde med marginal för att få en känsla för bilen. Den är välbalanserad och lätt att köra och inte helt olik Porschen jag är van vid men det finns skillnader. STCC är den största klassen vi har i Sverige både publikt och medialt. Det är väldigt tufft och jämnt mellan förarna och STCC är något jag verkligen vill satsa på.Erik Jonsson, Carrera Cup 2013:- Första intrycket var att bilen är väldigt lik Porschen jag normalt kör. Bromsarna var otroligt bra och bilen betedde sig väldigt direkt. STCC håller en väldigt hög klass och även om jag kör i en av supportserierna har jag ingen direkt insikt om hur det fungerar i STCC så det var en bra dag för att lära sig mer om det. Bilen har många justeringsmöjligheter och det känns som det finns stora möjligheter för mig som förare att utvecklas tack vare det. Det var en lärorik testdag som gav en insikt i hur det fungerar i ett större team mellan förare och tekniker. Med rätt förutsättningar kan jag absolut tänka mig en framtid i STCC.Henric Skoog, Clio cup 2013:- Det var helt klart en ny upplevelse att köra en så välbalanserad bil. Det var ganska lätt att manipulera bilens köregenskaper och få fram överstyrning och ändå behålla balansen i bilen. Väldigt roligt! De här nya bilarna kom helt rätt i tiden och har gett ett lyft. Det var nervöst att testa i ett så pass professionellt team med ingenjörer och mekaniker men jag kände mig bekväm med teamet och all information tas verkligen tillvara. Det är ju på STCC man på något ödmjukt sätt siktar och den här testdagen gav mersmak. STCC, Karlskoga, 2013
Föregående
Föregående

Dacia laddar inför Tierp

Nästa
Nästa

Alx kör STCC i Tierp