Starka varumärken i samarbete kring framtidens racing

STCC:s och TTA:s beslut om att ena de båda serierna välkomnas av två av de största aktörerna i racing-Sverige, Volkswagen och Volvo. Båda kommer nu att delta i en arbetsgrupp om reglementet med ambitionen att öka andelen av egen teknik i bilarna – ett arbete som banar väg för ett VW-deltagande i STCC från 2014.För en vecka sedan blev det klart att STCC och TTA blir en och samma serie under namnet STCC – Elitserien i Racing, genom att STCC anammar TTA-reglementet. Under 2013 kommer serien att köras med ett orört reglemente, men till 2014 är målsättningen att bilarna skall få mer märkesunik teknik. Primär fokus är att börja använda biltillverkarnas egna 1,6-liters turbomotorer. Den typen av motor - även kallad ”Global Race Engine” - finns tillgänglig hos flertalet biltillverkare. Den används även i till exempel WRC och WTCC.Det här gör att Volkswagen, som under fyra år tävlat enligt S2000-reglementet och blev STCC-mästare 2012, nu deklarerar en ambition att ställa upp i STCC 2014. Volkswagen Motorsport i Tyskland är beredda att delta i en arbetsgrupp för att utarbeta ett tydligt reglemente för 2014.– Vi ser fram emot att vara med i en sådan grupp tillsammans med representanter från andra biltillverkare, STCC och Svenska Bilsportförbundet, säger Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport.Volvo, som genom Polestar vann tre av tre möjliga titlar i TTA under 2012, ställer sig positivt till möjligheten att börja använda egna Global Race Engine motorer från 2014.– Vi ser fram emot ett sådant samarbete. Ju tidigare och tydligare fler bilmärken engagerar sig i ett framtida STCC-deltagande, desto snarare går det att föra in mer egen teknik i bilarna, säger Derek Crabb, chef för Volvo Motorsport.– Volvo och Volkswagen är två stora aktörer på den svenska bilmarknaden. Genom deras medverkan i ett framtida STCC säkerställer vi en stabilitet i mästerskapet, säger Rickard Pålsson, ägare av STCC AB.Svenska Bilsportförbundet välkomnar också STCC:s beslut och ser fram emot att ta del av planeringen av reglementet för 2014.– Att biltillverkarna väljer att närvara i det arbetet på fabriksnivå skickar tydliga signaler om att man ser en positiv framtid för svensk racing, säger Kåge Schildt, ordförande i Svenska Bilsportförbundet. Derek Crabb, chef för Volvo Motorsport 

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport

Föregående
Föregående

Blir mästarmötet verklighet 2013?

Nästa
Nästa

Johan mästare igen, igen och igen!