Starka supportklasser 2013

I måndags blev det klart att STCC och TTA är ense – från och med nästa säsong kommer STCC att köras med TTA-reglementet – och nu är arbetet i full gång med de supportklasser som kommer att utgöra grundstommen i programutbudet nästa säsong.

– Det känns skönt att vi har fått arbetsro och enighet runt vår huvudklass till nästa år. Ett enat racing-Sverige skapar bra förutsättningar även för våra supportklasser som i huvudsak kommer att utgöras av Camaro Cup, Carrera Cup och Clio Cup JTCC. Vi har ett väldigt fint paket med supportklasser som kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi kommer också att ge plats för andra klasser på våra olika evenemang, säger Bob Huzell, VD för STCC.

Samtidigt som planeringen för 2013 är i full gång fortsätter samtalen med Svenska Bilsportförbundet om att STCC även ska arrangera SM i Rallycross för Supercars-klassen.

– Det arbetet fortgår i positiv anda och vi kommer att komma med ytterligare besked när läget klarnar. Vi tror mycket på idén och att det kommer att bli en bra korsbefruktning med banracingen, både på deltagarsidan och för publiken.

Clio Cup JTCC blev en succé under sitt första år. Med ett starkt startfält fyllt av landets främsta talanger bjöds publiken på tät och bra racing.

– Det första året har fallit väldigt väl ut för vår satsning på Clio Cup JTCC, säger Huzell. Vi kommer att fortsätta satsa och intresset för klassen bland deltagarna är väldigt stort. Allt pekar på att vi kommer att ha ett riktigt stort startfält nästa säsong.

Carrera Cup-organisationen gick själv ut under onsdagen och deklarerade att man tror på ett stort och starkt startfält 2013.

– En enad gemensam serie är en positiv nyhet för Carrera Cup. Vi har redan fått många förfrågningar inför nästa säsong och tillgången på nyare bilar kommer att vara begränsningen av startfältet. Ännu återstår en del frågetecken att rätas ut inför 2013, men nu kan vi planera för en riktigt bra serie, berättar Carrera Cup-generalen Per Andersson.

Sedan länge är Camaro Cup etablerat som den största och muskelstarkaste klassen i Skandinavien. Till nästa säsong väntar nyheter i form av en ny motor, inslag av nya bilmärken och namnbyte på serien.

– Det här var det bästa som kunde hända för svensk racing och även för vår klass, säger Mikael Eklund, ordförande i förarföreningen. Med alla de bästa förarna och teamen samlade under ett tak i STCC behöver vi inte slåss om publiken längre med en konkurrerande serie och det skapar ännu bättre förutsättningar för alla deltagare i Camaro Cup.

Pro Superbike, som under de senaste åren har varit ett stående inslag i STCC:s program. Än återstår en del frågetecken att reda ut innan det är klart om det blir en fortsättning.

– Vi tittar på möjligheten att driva Pro Superbike även nästa säsong, säger Huzell. Avtalet med oss sades upp i år och vi får titta på detta tillsammans med motorcykelförbundet, SVEMO.

Det är en nöjd Bob Huzell som ser framtiden an med tillförsikt. Det blåser medvind i motorsport-Sverige.

– Det ser mycket bra ut, säger Huzell. Vi har klart med STCC till nästa säsong och vi har ett utbud av supportklasser som tilltalar publiken. Dessutom har vi en rolig överraskning som vi snart kommer att avslöja. Det blir ett mycket spännande racingår 2013.

Föregående
Föregående

Johan jagar tredje titeln

Nästa
Nästa

STCC och TTA enade om framtiden