Kristoffersson ska köra fort

Besvikelsen efter domslutet i Danmark har han lagt bakom sig. Nu blickar Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, framåt.Kommande veckoslut avgörs säsongen näst sista deltävling i STCC och den 23-årige värmlänningen åker till Ring Knutstorp i Skåne för att skaffa sig ett bra utgångsläge inför finalen på Solvalla 21-22 september.Johan Kristoffersson tog i sin biogasdrivna Volkswagen Scirocco ledningen i STCC redan i det första heatet på Mantorp Park i våras. Sedan dess har han inte släppt tätpositionen ifrån sig.Nu återstår bara två tävlingshelger av STCC-säsongen och med åtta poängs försprång på den regerande mästaren Rickard Rydell, Chevrolet, siktar Kristoffersson givetvis på seger.– Har man varit i ledning från den första metern i mästerskapet vill man givetvis behålla den ända i mål, konstaterar han och viftar bort allt snack om press och nervositet med orden:– Jag har varit under press i varje heat jag kört den här säsongen. Jag är van och tänker göra som jag gjort hittills – bara försöka köra bilen så fort som möjligt.– Klokt resonerat, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson, som ser fram emot tävlingen med, som han säger, skräckblandad förtjusning.– Vi vet av erfarenhet att Chevrolet är snabba på Ring Knutstorp, men vi har gått igenom all data vi har från banan i Skåne och hittat några saker som vi tror kommer att göra oss riktigt konkurrenskraftiga.I det senaste besöket på banan i Skåne var det bara Johan Kristoffersson av Volkswagen-förarna som på allvar lyckades blanda sig i tätstriden. Han blev tvåa och trea.I säsongens andra deltävling på Ring Knutstorp, som avgörs 7-8 september, har Tommy Kristoffersson stora förhoppningar om att få se fler VW Scirocco högt upp i resultatlistorna.Både Jordi Gené, kollega med Johan Kristoffersson i Volkswagen Team Biogas, och Patrik Olsson, som tillsammans med Johan Stureson tävlar för IPS Team Biogas, har i de två senaste deltävlingarna gjort säsongens bästa resultat. Spanske Gené erövrade sin första pallplats när han blev tvåa i ett av loppen i Östersund. Dessutom kvalade han bäst av alla till det andra racet på Jyllandsringen.I Danmark kom också Patrik Olssons stora fullträff. Han vann nämligen det andra racet sedan Johan Kristoffersson, som var först över mållinjen, tilldelats ett straff på tre sekunders tidstillägg efter loppet. Triumfen var Olssons första i STCC-karriären.– Johan Stureson har visserligen haft det lite motigt i de senaste tävlingarna, men Ring Knutstorp är hemmaplan för honom. Där trivs han och där kommer han säkert att ta revansch, säger Tommy Kristoffersson.Hittills i år har kvalen, som bestämmer startpositionerna, haft stor betydelse för utgången av STCC.-racen. Årets sjunde deltävling blir inget undantag.– Marginalerna är små och ofta skiljer det bara hundradelar mellan oss förare. Kan man då hitta en liten förbättring på bilen kan det få stor betydelse, säger Johan Kristofferson och levererar sedan följande målande kommentar:– Kvalet blir viktigt och det gäller att kunna snyta ur det sista av både bil och förare för att vara med och konkurrera om pole position i de båda racen. STCCFörarmästerskapet efter 6 av 8 deltävlingar1) Johan Kristoffersson, Volkswagen Scirocco, 202 poäng2) Rickard Rydell, Chevrolet Cruze, 1943) Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze, 1824) Tomas Engström, Honda Civic, 1455) Patrik Olsson, Volkswagen Scirocco, 1286) Johan Stureson, Volkswagen Scirocco, 1117) Jordi Géne, Volkswagen Scirocco, 108Teammästerskapet1) Chevrolet Motorsport Sweden, 376 poäng2) Volkswagen Team Biogas, 3103) IPS Team Biogas, 245
Pressrelease
Föregående
Föregående

Mycket på spel för Chevrolet

Nästa
Nästa

Kan Olsson säkra Semcon Cup?