Rast vila upphör. Nu är det dags för STCC igen. Efter fyra veckors uppehåll drar Volkswagens båda biogasteam till Sturup Raceway utanför Malmö. Johan Kristoffersson i Volkswagen Team Biogas kommer till Skåne i mästerskapsledning. – Den ska jag givetvis försöka behålla, men jag vet samtidigt att det kommer att bli tufft, säger Kristoffersson inför tävlingen som inleds med kval på fredag och avslutas med två spännande race dagen därpå.
Biogasteamen har fått en bra start på STCC-säsongen. Johan Kristoffersson har inlett allra bäst. I sin biograsdrivna Volkswagen Scirocco har han hittills noterats för två segrar, en andra- och en tredjeplats. Det är ett facit som placerar honom på första plats, strax före regerande mästaren Rickard Rydell, i förartabellen.Nöjd? Nja.– Det är klart att det är bra att vara i mästerskapstopp, men samtidigt var det frustrerande senast på Knutstorp där man kände att Chevrolet hade ett övertag på oss i båda kval och race, säger Kristoffersson och tillägger:– På Sturup ska vi försöka dra fördel av att vi är fyra biogasdrivna bilar genom att samla och dela information. Banan är svår att köra om på och därför blir det extra viktigt att få till bilen så perfekt som möjligt i kvalet. Vi åker till Skåne med ambitionen att göra ett bra jobb, ha tålamod och samla så många poäng det är möjligt.Sturup Raceway, den 2,1 km långa banan 25 minuters bilresa från Malmö, är en ny bekantskap för många av mästerskapets förare. Som en av få har emellertid Johan Stureson, IPS Team Biogas, STCC-tävlat på den tidigare. 2008, när STCC senast avgjordes på banan i Svedala kommun, var han tvåa.– Det är kul att Sturup är tillbaka i kalendern. Det är en utmanande och omväxlande bana som innehåller snabba kurvor, två stycken krön där bilen i princip lättar och några riktigt tajta hårnålskurvor, säger Stureson som efter dubbla tredjeplatser i premiären fick nöja sig med två femteplatser senast på Ring Knutstorp.– Vi tappade mycket i slutet på båda racen och har en del att jobba med för att få till en racepace på Sturup som gör att vi får däcken att hålla bättre. Att det är officiell testdag på banan på torsdag känns därför bra.Johan Stureson är trea i förarmästerskapet, 29 poäng bakom andraplacerade Rydell.WTCC-meritarade Jordi Gené har haft en tyngre start på mästerskapet än teamkollegan Johan Kristoffersson. Spanjoren har en fjärdeplats som bäst och är sjätte man i sammandraget efter två deltävlingar.– Både vi och Jordi hade givetvis hoppats på bättre, men resultaten har inte velat komma och därför blir det en del förändringar lagom till deltävlingen på Sturup. Bland annat kommer jag, tillsammans med Johans ingenjör, Ronnie Bergström, att ta hand om Jordis bil. Vi fyra kommer att jobba som en enhet, precis på samma sätt som det fungerade förra säsongen, berättar teamchefen Tommy Kristoffersson.Patrik Olsson, förarkollega med Johan Stureson i IPS Team Biogas, hade även han önskat sig en bättre start på säsongen. Liksom Gené har han en fjärdeplats som bästa raceresultat och i tabellen återfinns han på placeringen före spanjoren. Mellan dem skiljer endast sex poäng.– Premiären på Mantorp Park blev en besvikelse på grund av bromsproblem, men på Knutstorp hängde vi med bättre så den tävlingen var ett klart fall framåt, säger Olsson, som aldrig kört Sturup Raceway tidigare och därför välkomnar torsdagens test.– Förutom att jag ska lära mig banan kommer vi att lägga mycket fokus på att få till bilen riktigt bra till fredagens kval. Kvalmässigt måste vi spotta upp oss och hitta den där tiondelen som vi var efter senast. |
|