Engströms jakt på Kristoffersson och Rydell
Tomas Engström och Honda Racing Sweden är på jakt. I STCC-premiären på Mantorp Park tvingades han bryta det första heatet och kom aldrig till start i det andra. Till helgens tävlingar på Ring Knutstorp kommer Engström med en ny motor i sin Honda Civic och han har siktet inställt på resultat.– Det finns inget annat än seger som räknas, säger Engström. Vi var snabba på Mantorp så länge vi var med och jag vet att vi kommer att vara ännu snabbare på Ring Knutstorp. Jag kommer att göra allt för att jaga ifatt Kristoffersson och Rydell i toppen.Motorrelaterade problem gjorde att Engström fick bryta det första heatet på Mantorp Park. Tiden räckte inte till för att få i ordning bilen till det andra och premiärhelgen slutade i moll.– Det var egentligen inte ett problem med motorn i sig, den är oerhört driftsäker, utan det rör sig snarare om anpassningen till de förhållanden vi kör under i Sverige som ställde till det, säger Engström. Motorn måste ställas in för det bränsle som används i STCC och med den korta föreberedelsetid vi hade inför racet hittade vi inte helt rätt.Bilen, den Honda Civic som Matt Neal vann fjolårets brittiska standardbilsmästerskap BTCC med, är en av startfältets vassaste. Eftersom den kommer från England är den högerstyrd, en egenskap som inte är helt vanlig bland racerbilar i Sverige. I år får Engström vänja sig vid att sköta växelspaken med vänster hand.– Det kommer att ta lite tid för mig att vänja mig vid det, säger Engström. Å andra sidan är det en fördel att ha vikten på höger sida av bilen då vi kör de flesta tävlingar i högervarv.Ring Knutstorp är en av de banor som går i högervarv. På försäsongstestet på Ring Knutstorp var Engström en av de snabbaste trots att det var första gången han satt bakom ratten på bilen. I helgen gäller det för Dalarnas favorit i STCC att visa vad han och Hondan går för.
|
|
|
|