Blandade resultat för DMS

Från mästerskapsseger i JTCC till krascher i STCC - finalhelgen bjöd på allt för DMS!Danielsson Motorsport (DMS) fick sin beskärda del av såväl medgångar som motgångar när Grande Finale hölls på Mantorp Park, teamets hemmabana. Kim Andersson tog hem titeln i JTCC och gav DMS därmed sin efterlängtade mästerskapsseger. Under kvällen blev sen Kim diskad efter en protest från en medtävlande från race 1 och mästerskapet gick förlorat. I STCC gick kvalet fel för teamet och det fick istället handla om fina uppkörningar för Alx Danielsson medan Robin Appelqvist tyvärr hamnade bredvid banan ett par gånger.DMS teamchef Daniel Edlund lider med Kim Andersson.– En helg där förare och mekaniker presterade i topp, precis som det ska vara i den stora säsongsfinalen! Ett stort tack till alla våra mekaniker som hållit DMS bilar i toppskick under året! För Kim blev det en riktig berg-och-dalbana i helgen. Han var tillsammans med Santosh Berggren helt överlägsen på kvalet och allt såg bra ut, precis som det borde när vi tävlar på vår hemmabana. I race 1 blev Kim tyvärr avkörd av sin mästerskapskonkurrent Erik och tappade ner till sjunde plats när han började en fantastisk uppkörning och slutade på andra plats och satte bästa varvtid med över en halv sekund. Erik fick straffbana och kom långt ner.  I race 2 taktikkörde Kim på ett otroligt moget sätt och släppte fram tre bilar från ledning och bevakade in i mål för att knipa guldet. Tre timmar efter den officiella prisutdelningen för mästerskapet kom chockbeskedet att Erik lämnat protest med avsaknad av en ljudisolerande gummilist på Kims bil och maxstraffet total diskvalificering från lopp 1 utdelats. Taktikkörningen var därmed baserad på fel information och Kim blev istället tvåa i serien.Det var kul att följa Robins utveckling och det vore roligt att jobba vidare med honom i framtiden, fortsätter Edlund.Alx Danielsson är förarcoach i DMS och kör även inhopp i en av teamets STCC-bilar.– Jag och Robin hade en nypa otur i kvalet. Jag kom ut försent då vi fick ett tekniskt problem i samband med byte av difframper mellan träning och kval vilket gjorde att jag inte fick tillgodoräkna mig mina varvtider medan Robin for av banan och fastnade i det blöta gräset redan på första varvet. Inte riktigt så vi hade planerat kvalet! Jag fick stå på bäst det gick med den eftertraktade åttondeplatsen i sikte, det var dock väl tufft med hela 24 st toppförare i startfältet. Jag fick vara nöjd med att gå imål som 15:e med en helt skev bil efter en del närkontakt. Robin kom på 20:e efter ett par vändor av banan men med bra varvtider. I race 2 kunde jag ta vid där jag slutade och hade en bra fajt sista varven med Kristofferssons VW och Rustads Volvo. Tyvärr var fighten inte i toppen som den kunde varit utan om nionde plats. Jag kom i mål som 10:a. När röken från starten lagt sig var tyvärr Robin den som dragit kortast strå och blev stående i kurva två med sönderslaget tråg och brusten hjulupphängning. Vi har samlat nödvändig data och personal för att göra en mästerskapsattack i STCC och nya Clio Cup nästa säsong och ser mycket fram emot att få de nya motorerna till våra SEAT Leon STCC som gick toppen hela helgen.Arbetet fortsätter nu för DMS när man går in i silly season. Test med nästa års Clio Cup-förare står härnäst på tur då intresset för klassen och DMS varit stort. Medan jobbet fortsätter meddelar även teamet att man håller på med överklagen mot den illvilliga protest som fråntog unge Kim titeln i JTCC.
Föregående
Föregående

Protester och överklaganden — så funkar det!

Nästa
Nästa

Ahlberg glad Semcon Cup-segrare