Tommy Kristoffersson om STCC:s framtid

På motorsportbranschens motsvarighet till Se & Hör och Dagens Industri i en och samma förpackning, Svarta Masken, skriver idag teamchefen för KMS, som driver Team Biogas.se, Tommy Kristoffersson, om situationen som svensk motorsport står inför i en artikel kallad "STCC – en perfekt plattform för biltillverkare och generalagenter". För Kristoffersson är det STCC-spåret som gäller. "STCC har under många år förtjänstfullt byggts upp och är nu ett starkt varumärke med stor potential. Som nationellt mästerskap, i ett land av vår storlek är STCC unikt. Dagens startfält är som vi alla kan se av mycket god klass. Både inom landet i övriga motorsportsläger, samt i utlandet är man imponerade av vårt mästerskap," skriver Kristoffersson.Och Kristoffersson fortsätter med att påpeka att en stark koppling till bilbranschen är nödvändig:"En fortsatt förankring hos biltillverkare och generalagenter är ett måste, där ligger grunden till allt tävlande med bil. Helt logiskt ligger också motorsporten hos de flesta ansedda biltillverkare under utvecklingsavdelningen. De stora biltillverkarna tar således hjälp av motorsporten för att driva utvecklingen framåt med en tydlig målsättning att verksamheten i slutändan skall gynna konsument av märkets standardbilar i originalversion. Ett tävlande utanför den ramen får anses vara ett tävlande för bara nöjets skull vilket saknar både status och legitimitet. Utmaningen för varje biltillverkare med ett nytt koncept är att med hjälp av motorsporten på bästa sätt vinna tid, engagemang och uppmärksamhet, därtill slutligen få ett kvitto på och visa upp hur konceptet står sig i konkurrensen."För Kristoffersson är alternativet otänkbart:"Låt oss inte luras in i ett alternativ där bilindustrin inte tas omhand på rätt sätt utan missbrukas och kläs i en kostym som inte visar upp det man egentligen står för. Ta inte bort möjligheten för alla generalagenter att visa upp sina bilar med sina speciella egenskaper. Stäng inte dörren till de som verkligen tillför motorsporten dess drivkraft. Mig veterligen finns ingen racingserie av någorlunda storlek som klarar sig utan en förankring och stöd från bilindustrin. Av vilken anledning skulle vi i Sverige vara först med att lyckas med den bedriften. Ett attraktivt mästerskap anpassat för generalagenter krävs för att säkerställa hög nivå på våra svenska racerbanor i framtiden."Läs hela artikeln här!
Föregående
Föregående

In the groove med Jason Watt

Nästa
Nästa

Göransson ute efter revansch