Rättvisa – nej tack!

Tommy Kristoffersson, teamchef för Team Biogas.se ger sin syn på elitracingens framtid i Sverige: Just nu pågår en livlig debatt om framtidens racing i Sverige. Kampen står mellan två grupperingar, TTA och STCC. Båda sidor presenterar en setup som skall locka team/deltagare till respektive läger. Att kampen till stor del handlar om samma team/deltagare är man självklart väl medveten om. Den som lockar flest vinner kampen och står därmed som slutlig ”vinnare”. Det åligger då också den vinnande parten att på ett bra och trovärdigt sätt i linje med Svenska Bilsportförbundets riktlinjer och värderingar hantera framtidens racing i Sverige. Därför är det viktigt att vi nu verkligen funderar på hur vi som har en ambition att jobba med motorsport några år framåt vill ha det. Vi bör nog tänka själv utan att ta allt för stort intryck av div mediala forum. Som i alla aktuella frågor kommer många till tals och det ”ploppar upp” förståsigpåare som knappt har en susning om hur verkligheten ser ut. Möjligheten att uttala sig anonymt i skrift är den moderna formen av lobbying, dessutom både snabbare och enklare då en och samma person kan bilda en hel armé av lobbyister.Om någon på fullaste allvar tror att Polestars Christian Dahl och Flash Engineerings Jan Nilsson går ”all in” för att starta ett racingkoncept som skall vara ”rättvist” bör man nog ta sig en funderare. Varför skulle två av de största, starkaste och mest segerrika teamen i Sverige skapa en tävlingsserie som är rättvis? För med rättvis menas väl att alla skall ha samma möjlighet att vinna lopp såväl som mästerskap. Lägga tid, engagemang och pengar på att i värsta fall bidra till att bli frånkörda av sina svagare kollegor. Nej, jag köper inte det budskapet. Sport är sällan rättvis, motorsport är aldrig rättvis, inte ens i sin enklaste form folkrace är det längre rättvist. Det finns de som ser ett värde i att tävla med en bil som kostar 20.000:- för att tre heat senare sälja den för 4.500:- och ändå tycka att de gjort en bra affär. Tro mig, bara förlorare så länge de förlorar vill ha en rättvis motorsport, så snart de vinner tycker de att allt är ok. I den stora skaran hittar vi både Janne ”Flash” Nilsson och Christian Dahl.Om nu någon tycker att jag hoppar på och dömer ut mina kollegor så kan jag ärligt erkänna att jag inte heller vill ha en ärlig racingserie på det sättet de framställer den.För mig är motorsport mer än att ”bara” köra runt på banan nio helger om året. För mig, som har haft förmånen att jobba nära bilindustrin och dess utveckling, är utmaningen lika stor att hitta det rätta konceptet och utifrån det skapa de bästa förutsättningarna. Att bedriva motorsport har för mig bland annat innefattat att bevisa 4-hjulsdriftens förträfflighet, samt nu på senare år varit en del i ett projekt som gett biogas som bränsle en helt ny dimension. Beställningen och uppdragen på de två stora milstolparna i bilindustrin har vi fått av multinationella koncerner som valt att använda motorsporten som ett effektivt verktyg i sin utveckling och marknadsförning. Genomslagskraften på bara de två banbrytande milstolparna har varit enorma.Har det då varit rättvist att tävla med fyrhjulsdrift uppbackad av en av väldens största biltillverkare mot tvåhjulsdrivna bilar hanterade av ett privatteam med bråkdelen av resurser? Eller som nu med en turbomatad Volkswagen med biogasdrift och två gigantiska koncerner i ryggen mot samma skara av mer eller mindre privata team. Självklart är svaret nej. I elitidrott kommer resurser alltid att ha en avgörande betydelse för möjligheten att skapa de rätta förutsättningarna, i motorsport såväl som i alla andra sporter.Och mitt team är på inget sätt unikt. Volvo gjorde likadant då man i sin övertygelse att E 85 var framtidens bränsle utnyttjade motorsporten som effektiv budbärare och såg samtidigt till att Polestar kunde bygga upp sin verksamhet. Westcoast racing har under många år i sin fabrikant BMW haft en färdigutvecklad bil med kapacitet att vinna VM. Chevrolet sitter i samma sits nu.Rättvist? Självklart inte! Det skall inte vara lätt att bli bäst och det finns inga genvägar. Svårigheten och viljan att i hård konkurrens bli bäst är den bästa garantin för att vi behåller den höga nivå vi har i svensk motorsport. Mångfalden är viktig och över tiden kommer vi att ha olika team med olika uppdragsgivare i ledande position beroende på vilka projekt vi får uppdraget att genomföra. Tittar man vidare på de ”stora” etablerade teamen i Sverige noterar man att de i stor utsträckning har bilindustrin att tacka för sina respektive motorsportsbolag.Audi: KMS.BMW: Westcoast racing.Chevrolet: Nika Racing.Porsche: Flash Engineering.Volvo: Polestar och Jan“Flash”NilssonVolkswagen: KMS.Totalt har de fabrikanterna gjort, och gör, ett rejält avtryck i svensk motorsport. Min absoluta övertygelse är att den dagen vi överger bilindustrin har vi valt fel väg och vägen tillbaka kan bli oändligt lång.Vi är nu mitt i brinnande säsong, kanske den bästa någonsin med ett fantastiskt startfält och jämna tävlingar. Vi har public service-TV och livesändning från alla tävlingar, det mesta rullar på precis så som vi vill ha det. Men tiden går fort och redan nu startar förberedelserna för säsongen 2012 där STCC flyttar fram positionerna ytterligare och aviserar ett lopp på Solvalla. Det absolut bästa och säkraste sättet att ge teamen arbetsro och trygghet är att redan idag frysa nuvarande reglemente. Det budskapet skulle ge de flesta teamen de absolut bästa förutsättningarna för att stå på startlinjen 2012.Tommy K.
Föregående
Föregående

Ny modell för Rydell och Hallrup

Nästa
Nästa

Snabb men inga poäng - Mattias Andersson rapporterar