Medievärdet för STCC exploderar

Mediaintresset för Skandinaviens kungaklass i motorsport, STCC, har exploderat i år, enligt medianalysföretaget Mediapilots mätningar. Under perioden 1 januari-31 maj har STCC genererat ett PR-värde på 232 miljoner kronor, i runda tal 50 miljoner kronor mer än förra säsongens helårsresultat.– Det är fantastiska siffror som visar att vi är på väg åt rätt håll med STCC i våra satsningar, säger Bob Huzell, vd för STCC AB. Vi har märkt av ett ökat tryck från media i vår dagliga verksamhet men att det skulle se så här bra ut, det hade vi inte räknat med.Året har präglats av flera stora nyheter. I vintras presenterade STCC det nya reglementet för 2012, en nyhet som fick stort genomslag i media. Senast var det nyheten om STCC Stadium Race som ska köras nästa år på Solvalla travbana som genererade 15 miljoner kronor i PR-värde.– Det visar på vilket värde det ligger i den satsning vi gör på att ta sporten närmre publiken och media, fortsätter Huzell. Vid sidan av de stora nyheterna så har vi också ett väldigt starkt mästerskap med många stora förare och team som utgör grunden för en stark närvaro i media. Vi är inne i en positiv spiral där mer media ger större publik vilket gör oss mer intressanta för sponsorer – och det kommer alla aktörer i branschen tillgodo, team, förare och banor.Närmast väntar STCC City Race. Tävlingen körs den 18 juni, mitt i Göteborg inför fullsatta läktare, och media kommer att hårdbevaka evenemanget. Utöver det har Bob Huzell ytterligare några godsaker att leverera innan året är slut.– Vi har fler spännande nyheter att lansera under året och en halvmiljard i PR-värde vore ju inte fel att kunna presentera när året är slut, säger Huzell. Nu ser vi först och främst fram emot fina tävlingar i Göteborg – och nya mediamätningar.Läs medierapporten!  

Föregående
Föregående

Välkomna!

Nästa
Nästa

Flash imponerade mest